21 juli 2007

Själens fortsatta Föreställningar



Och så fortsätter Jung den halvt omöjliga inringningen av sitt fält i "Psykologi och diktning" (1950):


"Eftersom det är utmärkande för själen att inte bara vara all mänsklig verksamhets moder och ursprung, utan också att uppenbara sig i alla andliga former och verksamheter, så kan vi inte heller någonstans träffa på och förstå själens väsen i sig, utan endast dess mångfaldiga uppenbarelseformer. ....... Det är därför som jag - oaktat att jag är läkare till professionen - idag talar till er om diktarens föreställningsförmåga, hans fantasi, trots att detta är något som egentligen hör hemma på litteraturvetenskapens och estetikens områden."


Jag finner det förnuftigt att Jung (eller översättaren) håller sig till faktumet att vi inte kan träffa på själens ursprungliga väsen, istället för att som alla subjektivister hävda att det inte finns något väsen i sig.

Jungs bakomliggnade själ skiljer sig kanhända från den religiöses Gud eller new-age:arens högre jag. Jungs åskådning tycks mig snarast likna något så paradoxalt som en andlig strukturalism, där den skapande pussel-läggaren väljer att frammana de strukturer som redan styr vad pusslet blir. Bilden kommer att förändras över tidevarven, i takt med att de kollektivt omedvetna arketyperna slipas och blir självmedvetna. Eller så är det blott Hegel som uppvisar en sådan åskådning -?

På det hela taget är det en komplex historia att ringa in Jung, för han förenar materialism och idealism på ett ypperligt vis.

Menar Jung att själen är hela det medvetande som grundlägger alla uppenbarelseformer, så undrar jag varför vi inte skulle kunna bedriva själviakttagelse av vår själ... ...som om det inte fanns några rena spegelbilder...!?

Visst förstår jag att det är genom hennes kläder som man lär känna människan, genom ansiktsdragen som man lär känna hennes känslor, genom orden som man lär känna tankarna. Dock emedan dessa äro summan av människosjälens verksamhet, resultatet av vår iakttagande relation till vår själs uttryck - varför då icke konstatera att vi faktiskt SER vad själen ÄR (om än inte alla bitar samtidigt.......) -!?







¤ ¤
¤

Inga kommentarer: