14 juli 2007

Psykologins Relationer (Omkringliggande Ämnen)

C G Jung tecknar skarpsinnigt gränserna och mötespunkterna mellan psykologi kontra konst och andra fält, så att de framstår som ryska dockor (kinesiska askar), inbegripande varandra fastän likafullt med okränkbar identitetet hos varje område.

Vi befinner oss i "Litteratur, myter och symboler" (2003; valda skrifter av C.G. Jung);
sedermera ur hans "Den analytiska psykologins förhållande till det litterära konstverket" (föredrag i Zürich 1922):


".......konstutövandet är en psykologisk verksamhet och såtillvida både kan och bör underkastas ett psykologiskt betraktelsesätt, ty utifrån den infallsvinkeln blir konsten ett rimligt ämne för psykologin, liksom varje mänsklig verksamhet som framgår ur psykiska motiv. Med detta konstaterande följer dock en mycket tydlig inskränkning av den psykologiska infallsvinkeln: Endast den del av konsten som utgörs av den konstnärliga gestaltningsprocessen kan bli föremål för ett psykologiskt betraktelsesätt, däremot inte den som utgör konstens egentliga väsen. Denna del - frågan om vad konsten i sig är - kan aldrig behandlas utifrån psykologisk utan endast ur estetisk-konstnärlig synvinkel.

En liknande boskillnad måste göras på religionens område. Även där kan man tillämpa ett psykologiskt betraktelsesätt endast beträffande de emotionella och symboliska fenomenen i en religion, varigenom dock religionens väsen ingalunda berörs eller ens kan beröras. Ty i så fall skulle inte bara religionen utan också konsten kunna behandlas som en underavdelning av psykologin. Därmed skall inte förnekas att sådana övergrepp faktiskt äger rum. Men dem som begår dem glömmer tydligen att det lätt skulle kunna gå likadant med psykolgin om man förintar dess specifika värde och egenart genom att avhandla den som en ren hjärnfunktion bredvid andra fysiologiska funktioner. Som bekant har även detta förekommit."



Och så ur det förmodade föredraget "Psykologi och diktning" (1930, omarb. 1950) ur samma svenska samlingsvolym:

"Psykologin, som tidigare förde en anspråkslös tillvaro i ett högst akademiskt inre rum, har nu uppfyllt Nietzsches profetia och under loppet av de senaste årtiondena blivit föremål för ett offentligt intresse som sprängt universitetens ram för ämnet. I form av psykoteknik har psykologin blivit invovlverad i industrin, i form av psykoterapi omfattar den stora områden av medicinen... ...och ett ansenligt antal teologer skulle gärna vilja släppa in den i själavården. Har då Nietzsche slutligen fått rätt med sitt scientia ancilla psychologiae?*
*vetenskapen är psykologins slavinna"







Ett betydande faktum i min ungdom var att jag blev djupt intresserad av astrologi, riktig astrologi, under samma år som jag sedermera började studera Jung och skumma i psykologi-ämnets källskrifter.

Så här fortsätter vi nu ur "Jung och Astrologin" av Hans Ljungqvist (1993):

"Det finns många beröringspunkter mellan den astrologiska traditionens bild av människan och den jungianska psykologins. Jung själv var mycket medveten om detta. Han menade att den psykologiska vetenskapen i stort sett hade sina rötter i den astrologiska idétraditionen. Astrologin är summan av alla psykologiska kunskaper som når oss ända från antiken, noterade C.G.

I Jungs samlade verk finner vi många referenser till astrologins symboler. I en del fall till och med tolkningar av planetkonstellationer, vilket visar att han var väl insatt i det astrologiska hantverket. Jung intog dock aldrig någon naiv yttersta-sanninginställning till fenomenet. Hans egen astrologiska undersökning, som vi berörde i ett tidigare kapitel, hade visat honom att forskaren själv spelade en viktig roll i det uppkomna resultatet. Något enkelt orsak-verkansresonemang kan man därför inte föra kring astrologin, menade Jung. Astrologin är kopplad till synkronicitetsprincipen, vilken bygger på det mystiska förhållandet mellan medvetande och materia. Men hela livet igenom fortsatte han sin egen privata lilla forskning. Han ställde horoskop och sade sig ha nytta av den information han fann där i sitt terapeutiska handlande."




¤ ¤
¤

Inga kommentarer: