6 juli 2007

Är inte Fantasierna Logiska kugghjul i en Ännu icke FärdigUtForskad Maskin...!?

¤
¤¤
¤¤¤


UR "Läsning För Barn - orientering i dagens barnlitteratur" (1973), via kapitlet "Resor genom tiden och i fantasin" av Gunilla Ambjörnsson:


".......'de fantastiska böckerna'. Det är en genre som har gamla anor, ända sedan E.T.A. Hoffman i det begynnande 1800-talet gav leksakerna liv, men det är kanske framför allt en engelsk tradition som finslipat och fulländat den. ....... I allmänhet finns i den här sortens böcker två världar sida vid sida, den 'riktiga', som vi alla uppfattar runt omkring oss, och en helt annan som är ett foster av sin författares systematiska fantasier, projektioner av drömda eller verkliga upplevelser. Mellan dem finns för de flesta vuxna ingen förbindelselänk, men det finns alltid ett par barn som hittar en 'dörr'.......


[Ja, och tur är väl det :-) Att vissa vuxna går runt och tror att det överhuvudtaget inte finns någon dörr, ja några samband mellan yttre realitet och inre fantasi, inre realitet och yttre fantasi, att det liksom skulle vara två fullkomligt väsensskilda universum utan kontakt - det ser jag som en ofantligt ologisk, förvirrad och ogenomtänkt inställning till tillvaron. andriAngelus]


...Edith Nesbits stora styrka är de böcker där hon låter sina barn förflyttas till en historisk tid. Så är det i Amuletten, och så är det i Huset Ardens gåta. ...Accepterar man bara ett par förutsättningar, som mullsorkar och psammiader, är nämligen allt som sker i dessa böcker helt logiskt. Det är detta som kännetecknar de fantastiska böckerna: logikens lagar gäller, förutsatt att man först är med på en eller ett par uppenbara orimligheter.
I Det förtrollade slottet finns t.ex. en ring som kan uppfylla önskningar. Men det sker inte hursomhelst, den har sina begränsningar. Den kan haka upp sig om man inte känner till dess mekanismer ordentligt, och då åstadkommer den de mest egendomliga verkningar. Förresten kan man inte heller veta hur länge förtrollningarna varar, och det ställer till oreda innan man utforskat lagarna för ringen."


¤¤¤
¤¤
¤

3 kommentarer:

Gyllenesnittet sa...

Hej!

Vilket sammanträffande!

Läste i din blogg, om olika inspiratörer:
2006.07. Jens Starborg + Dennis Wheatley + Philip K Dick

Jens Starborg är för mig också en stor inspiratör - om vi nu tänker på samma person. Han som jag tänker på är akupunktör och bor i Göteborg.

På vilket/vilka sätt har han inspirerat dig?
Och vilka är de andra två i sammanhanget Dennis och Philip?


Ha det underbart!

Lisbeth

AndriAngelus sa...

¤


Kul, Gyllenesnittet, med en oväntad kommentar! Javisst är det densamme
Jens. Jag fick akupunktur och fina kostråd vid ett tillfälligt besök,
bl a om vikten av att få i sig varm föda (jag som alltid nöjt mig
med kall mat o dryck), men sedan dess har det dessvärre
bara varit en tanke att jag borde gå dit igen och påbörja en djupare
behandling, i mitt fall mest för att bygga upp en hållbar hälsa för
framtiden, och "yin:a ner yang-tanke-snurret" några smulor. Så Starborg tillhör de höga inspiratörer som jag har minst direkt erfarenhet av...
Däremot har jag ett par vänner som gått/går regelbundet hos Jens och
underhållit mig med många indirekta
råd och berättelser kring de medicinska processerna, och vi har studerat litegrann ur skrifter i hela läran (och om intilliggande fält). Kinesisk astrologi och elementlära har jag sedan tidigare rätt bra koll på.
Så på sätt och vis är det Yens som är budbäraren och spindeln bakom
kunskapen om potentiella omvandlingar som jag ännu inte känt mig redo att genomlöpa i praktiken.
Jens besittter för övrigt en av de mest positivt uppbyggliga
personligheterna jag mött, tror jag... Hur ser Din relation till honom ut?
Min adress är angelus snabel:a telia punkt com ifall du vill berätta/undra något närmare...

((Dennis W och K Dick är båda gamla författare, i det förra fallet av
t ex esoteriska spionromaner och i det senare fallet av psykedelisk
science fiction. Det "gemensamma" är att deras berättelser inspirerade mig som bäst vid samma tidpunkt - i övrigt ingen koppling såvitt jag vet.))


¤

Anonym sa...

I have a PC and I sent it to reparation. I did a backup before but unfortunately it was only the programs that were copied. So now my PC is back and I don't have any song on it, but I do have some in my iphone. I tried to sync but it would only copy my computer's library onto my iphone and not the other way around. Can anyone help???
[url=http://unlockiphone22.com]unlock iphone[/url]