26 maj 2007

Långsam Läsning

Jag läser allt långsammare för varje år.
Numera läser jag vanligen högst en mening innan jag "måste" stanna upp.
På gott och ont.
Det avgörande är av vilken anledning som min uppmärksamhet inte genast vill gå vidare.
Ibland är det för att hinna iaktta några sekunder vilka ord det i själva verket var.
Minnet måste få en chans att ta emot intrycket.
Då är det bra.
Då har jag fattat även om jag ännu inte har förstått.
Då vet jag att jag har rätt bild att reflektera över.
Ibland, emellertid, är det för att fantasin drar iväg åt många håll samtidigt, långt ifrån det just lästa, och blir kvar därute i en halvtimma, i tron att jag just blivit enormt inspirerad och måste skriva något.
Då är det i regel mindre bra.
Då har jag redan för många tankar i kroppen och bör först bortse från dem för att förmå fortsätta läsningen.
Fantisera skall jag kunna göra när jag bestämmer mig för att göra det.
Det måste inte ske mitt under läsningen.
Var minnet tillräckligt gott så kan man plocka fram textens andemeningar i sitt eget huvud när man vill.
Och det lyckas jag alltför sällan göra.
Kommer jag att behöva läsa ännu långsammare...?

¤

Inga kommentarer: