25 april 2007

concious e-motion made of matter

¤

ur den teosofiska skriften TANKEKRAFT (1908) av Annie Besant:


" När vi studera människans natur, skilja vi mellan själva människan och de verktyg hon betjänar sig av, mellan det levande Självet och de höljen, vari det är klätt. Självet är ett, huru varierande än dess manifestationsformer må vara när det verkar genom de olika slagen av materia... ...att liksom solstrålarna utgå från solen, så äro de Själv, som bilda människornas innersta väsen endast strålar av det Högsta Självet....... Medvetandet är en enhet och de indelningar, vi uppställa för det, ha antingen tillkommit för att vi må kunna studera det, eller äro de illusioner, härrörande av att vår iakttagelseförmåga begränsas av de organ, genom vilka den arbetar i de lägre världarna.

Det faktum, att Självets verksamhet framträder på olika sätt under dess trenne aspekter av kunskap, vilja och energi, från vilka uppstå tankar, begär och handlingar... ...torde kräva någon närmare förklaring. Då Självet är i vila, uppenbarar det sin kunskapsaspekt, emedan det då kan forma sig till en avbild av varje föremål, som framställes för det. Då självet är samlat, redo att ändra tillstånd, då visar det sin viljeaspekt. Då Självet i närvaro av något föremål utsänder energi för att komma i beröring med detta föremål, då framträder det under sin aspekt av handling.
.......
a) genom ett inre avspeglande av ett Icke-Själv, Kunskap, roten till tanken;
b) genom den inre koncentrationen, Vilja, roten till begären;
c) genom ett utgående till det yttre, Energi, roten till handlingarna; "



¤


In "Science Of The Emotions" (1924) Bhagavan Das explaines:


" Emotion is only a form of motion. Motion towards an object, or away from it, in the mind, is Emotion. The current Samskrt word for Emotion, bhãva, seems to have a similar significance. It implies a 'becoming', a somewhat prolonged intermediate condition of passing or changing from one state to another. ........... An Emotion is a desire in one jiva to associate with or dissociate from another jiva, plus an intellectual cognition of the other's superiority, equality, or inferiority, with reference to possible voluntary or forcible exchange of pleasures or pains between them. "


" When we say that action, i.e. physical action, is a mental function, we mean that the inner nature of action is essentially a function of consciousness, that the living physical body is something which is a part of consciousness, indeed, it may be said, is itself an expression of consciousness. "The body is the soul made visible" as the word is the thought made audible. Just as no western psychologist hesitates to say that cognition is unmistakably mental, though it is possible only by means of the sensory organs... ...to the Indian philosopher action too is mental, though using a material body to bring about material changes in the final analysis. The word 'material', it should be remembered, means 'made of matter'... "



" Faith in a man is the recognition that the same Self is in him as in oneself, and that, in cosequence, he will act as one-self would act. Similarily, corresponding Disbeliefs imply the presence in one's consciousness of the pseudo-existence of the Not-Self... ...sees an evil motive lurking behind a harmless exterior. Against a settled habit of Suspicion no goodness is safe; the most innocent action may be supplied with a motive which transforms it into guilt. "




¤

Inga kommentarer: