14 april 2007

sju septraler (.......skrivna cirkus förrförrförra året)

¤¤¤¤¤¤¤



1

du är försvunnen
sprang upp i himlavalvet; jag kan inte hitta dig
såg din klänning ligga på ett moln
virat kring en pelare ditt hår
och din doft insmält i självaste klockklangen
men ej finns du här mer
inte ens i leendet du lämnat åt en fågel


2

du kommer fram till mina ögon
talar om för mig att jag finns
se - här står du nu och visar
din spegel i långa leenden
vänder du dig om och pekar ut
en tavla som jag måste se
- är det jag som kommer ut ur dörren där förundrad och tittar på dig


3

(som Erika sedermera gjorde målning av)


jag lägger ord på din panna
du märker ingenting
jag stoppar tid i dina händer
du vrider dig ett halvt varv
jag plockar blommor ur ditt sköte
du ler och flämtar till
vi drömmer om varandra på var sin sida verkligheten


4

jag har bytt ut dina ansikten
lagt de gamla i lådor
du skulle aldrig känna igen dig
skulle stirra som i en rysare
kunde du tro jag har mördat någon
och stoppat in henne i dina pärmar
men det är bara du när du har blivit lite äldre


5

(där Julie valde bland mina förslag hur nästa rad skulle fortsätta...)


som vi kom till den ödelagda cirkusen en främmande försommar
dina blickars akrobater klättrade i buskarna omkring
i jakt på din sönderrivna lindansardräkt
men jag gömde den i prinsessans puderdosa
och förvandlade ditt paraply till en förflugen fjäril
som försvann med hela dig upp i himlavalvet
medan solskenet sällan blev sig likt under regnbågen igen


6

hon trodde hon uppträtt sin sista scen
men nu står hon här igen med masken hårt
pressad mot sitt gråtiga ansikte
vågar inte släppa dess grepp
vill aldrig få reda på hur ännu en spegel
vuxit sig fast i hennes anletsdrag
så det enda hon kan visa är sitt skådespel


7

(komponerad genom stulna strofer ur Beatles-låtar)


standing alone at the top of the stairs
her hair of floating sky is shimmering (glimmering)
follow her down to a bridge by a fountain
help me get my feet back on the ground
sit beside a mountain stream - see her waters rise
images of boken lights which dance before me like a million eyes
and if you saw my love - you'd love her too






¤¤¤¤¤¤¤

Inga kommentarer: