1 augusti 2007

Respektera Perspektiv



Här ett litet exempel på en blogg-artikel av en viss Birger, som jag tycker visar på hur vi människor bör förhålla oss till våra "motståndare", dvs söka ta på allvar existensen av deras perspektiv:

http://schlaug.blogspot.com/2007/07/sjlvklart-skall-abortfolket-bilda-nytt.html

Där lär ej råda någon ironi i Schlaugs inlägg. "...Jag förstår mer än väl att det vore outhärdligt för dem att stanna kvar och legitimera en politik som uppfattas som ond."

Hur många tids- och energi-ödande pajkastar-klimat vore ej övervunna ifall fler kunde visa prov på den självdistansen!?! Då kunde vi i bästa fall hjälpa varann att skärskåda våra grunduppfattningar. -För är det inte av fri vilja och egen förståelse som en människa lättast ändrar sin övertygelse (ja, förutom av tvång och rädsla då...)!?

Återigen bottnar så mycket i den Voltair:ska viljan att oavsett sin egen övertygelse strida för andras rätt att (ja, kanske rentav deras skyldighet att?) stå för sin övertygelse (nå, åtminstone rätten att yttra den!).

Det är vidgande varje gång man inser hur förnuftigt det faktiskt är för någon annan att mena som han gör - ungefär lika förnuftigt som det vore Oförnuftigt för mig att hysa samma inställning i sakfrågan.

Denna insikt medför inte nödvändigtvis relativism, ingen ren individualism som ej skulle kunna överbyggas till kollektiva ideal. Däremot får den mig att ana hur vägen till gemensam sanning går över avsevärt fler perspektiv, genom långt svårförenligare pusselbitar än jag här och nu har grepp om.......




¤

Inga kommentarer: