¤¤
¤¤
ur "Filosofiska Undersökningar" av Ludwig Wittgenstein:
514. En filosof säger att han förstår satsen "Jag är här", menar något med den, tänker något - även om han inte alls reflekterar över hur, vid vilket tillfälle, denna sats används. Och när jag säger "Rosen är röd även i mörkret", så ser du formligen för dig denna rödhet i mörkret.
515. Två bilder av rosen i mörkret. Den ena är helt svart; ty rosen är osynlig. I den andra är rosen målad i alla detaljer och omgiven av svart. Är den ena riktig, den andra falsk? Talar vi inte om en vit ros i mörkret och en röd ros i mörkret? Och säger vi inte ändå att de inte kan skiljas åt i mörkret?
[.......och andriAngelus säger: 737. Emellertid kom spöket att lysa på mörkret, och nu var även illusionen ett kronblad i sanningens ros. .......]
sålunda ur "Anmärkningar Om Färger" av densamme Wittgenstein:
236. En glatt vit yta kan fungera som spegel: men hur skulle det vara om man misstog sig, och om det som tycks reflekteras i ytan verkligen skulle befinna sig bakom den och ses genom den? Skulle ytan då vara vit och genomskinlig? Inte heller då motsvarar det som vi ser det färgade och genomskinliga.
184. På bio är det ofta möjligt att se händelserna i filmen på så vis som om de låg bakom duken och denna vore genomskinlig som en glasskiva. Men samtidigt skulle denna ta ifrån tingen deras färg och bara släppa igenom vitt, grått och svart. Men man är ändå inte frestad att kalla den en genomskinlig vit skiva.
[.......sedermera sade andriAngelus: När Buster Keaton klev igenom filmduken, in till sin inre drömfilm, då var filmvärlden ännu svartvit, men dessutom sepia-guld-brun (som inte minst hos Murnau).......]
Ludwig fortsätter sina färg-anmärkningar:
215. Varför finns det inte något brunt ljus och inte något grått? Finns det heller inget vitt? En lysande kropp kan framstå som vit, men varken som brun eller grå.
172. Intrycket av ett (färgat) genomskinligt medium är att någonting ligger bakom mediet. En fullständigt enfärgad synbild kan därför inte vara genomskinlig.
¤¤
¤¤
16 augusti 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar