11 augusti 2007

begripande mina favorit-begrepp

¤¤
¤¤


Här är en bunt med mina i särklass flitigast tänkta/skrivna ord
samt vad de heter på de språk jag kommit i någorlunda kontakt med.
[Somliga accenter o dyl saknas, ehuru min dator icke är tjeckisk
och jag inte tillräckligt intresserad att utforska gränssnittet.]

Min gamla kurskamrat o jag skall emellertid fara till Berlin och
Prag inom alldeles snart. Då kommer jag åter till Prag (14 år sedan
sist) före jag någonsin ens varit i Paris eller London. Tyskland
och Italien har jag varit i, om än i mindre städer än Rom.

(Norska och danska språken lämnas däremot därhän här.)

Tjeckiska är det språk som skiljer sig mest från de andra här,
och det som jag kan allra minst av - har just startat smaka på det.

Det märkliga är att flera bland mina favoriter har jag väntat ända
till nu innan jag tog reda på. Vi får väl se om jag blir löst från
lite av deras förtrollning genom att få en kollektiv sfär av
namn på dem - eller om förälskelsen blott blir djupare.......



1

Dörr
Tür
Dvere
Porte
Porta
Door


2

inuti
in (drinnen)
uvnitr
dans (dedans)
dentro
inside (within)


3

spegel (återspegla)
Spiegel (wiederspiegeln)
zrcadlo (zrcadlit, odrázet)
miroir (
refléter, réfléchir)
specchio (rispecchiare)
mirror (reflect, mirror)


4

marionett (docka)
Marionette (Puppe, Docke)
loutka (panenka)
marionnette, fantoche (poupée)
marionetta (bambola)
puppet, marionette (doll)


5

fantisera (fantom)
fantasieren (Phantom)
blouznit, snít (strasidlo)
extravaguer, rêver (fantôme, revenant)
fantasticare (fantasma)
imagine, indulge in reveries (phantom)


6

minne (minnas, erinra sig)
Andenken, Gedächtnis (sich erinnern)
pamet, vzpomínky (pamatovat, vzpomínat)
memoir (se rappeler)
memoria (ricordarsi)
memory (remember, remind oneself)


7

universum
Universum
vesmir
univers
universo
universe


8

förunderlig (besynnerlig)
wunderlich (sonderbar)
podivný (zvlástní)
etonnant [eg. förvånande] (curieux)
meraviglioso [eg. makalös] (strano)
wondrous (strange, peculiar)


9

förvandlas..................................... (försvunnen)
sich verwandeln............................(verschwunden)
[- s] promenit, zmenit...............(??? [försvinna = zmizet, ztratit se])
se transformer..........................(??? [försvinna = disparaître])
transformarsi...........................(??? [försvinna = s(com)parire])
be transformed, turn, change into.. (vanished, gone)


10

nästan..............// redan
beinahe, nahezu // schon
témer, skoro....// uz
presque..........// déjà
quasi.............// già
almost.........// already


11

emellertid
indessen, jedoch
ostatne, vsak
cependant
tuttavia
however



12

kyrkklocka (speldosa)
Kirchenglocke (Spieldose)
kostelní zvon ("hra krabicka")
cloche de l'église (boîte à musique)
campana (scatola musicale)
churchbell (music box)


13

trappa (eller hiss)
Treppe (oder Aufzug oder Fahrstuhl ["åkstol"])
schodiste (nebo výtah)
escalier (ou ascenseur)
scala (o ascensore)
stairs, stairway (or elevator)

[ascendant = uppstigande]


14

torn (tornspira)
Turm (Turmspitze)
vez (spicka veze)
tour (flèche)
torre (guglia)
tower (spire, steeple)


15

närma (......närmare)
nähern (......näher)
priblízit (......blitzsí)
approcher (......plus proche)
avvicinare (......più vicino)
approach, draw near (......nearer, closer)


16

springa (springa, "klyfta"), springbrunn (ursprungligen)
laufen (Ritze, Spalte), Springbrunnen (ursprünglich)
utíkat (thrlina, rozsedlina), vodotrysk (prirozený)
courir (fente), jet d'eau (à l'origine)
correre (fessura), fontana (originariamente)
run (slot, slit, fissure), fountain (originally)


17

solstråle (genomskinlig) regnbåge
Sonnenstrahl (durchsichtig, durchscheinend) Regnbogen
slunecní paprsek (prúhledný, prúsvitný), duha
rayon de soleil (transparent) arc-en-ciel
raggio di sole (transparente) arcobaleno
ray of light, sunbeam (transparent) rainbow


18

någonsin // någonstans
jemals // irgendwo
nekdy // nekde
jamais // quelque part
mai // da qualche parte
ever // anywhere, somewhere


19

nu
nun, jetzt
nynì
maintenant
ora
now


20

ev(innerl)ig ((välvd)) svart såsom sammet
ewig, immer während ((gewölbt)) schwarz wie Samt
vecný, ustavicný ((????)) cerne jako samet
éternel(le) ((voûté)) noire comme velours
eterno ((voltare?)), nero come velluto
eternal, everlasting ((vaulted, arched??)) black as velvet







¤¤
¤¤
¤¤
¤







Inga kommentarer: