8 maj 2008

SPiRANDOLA NUiSSiMO

Här har jag plockat ihop några bland de citat som jag fascinerats av och/eller klurat på under våren nu:


¤¤


11.
""-Det här är en sak som kräver den bäste skådespelare vi kan få tag på." Jag aktade mig för att låta lättnaden märkas. Det var visserligen sant att jag var beredd att hoppa på vilket skådespelarjobb somhelst, jag skulle med uppräckta händer ha tagit rollen som balkongen i Romeo o Julia. Men det är aldrig nyttigt att visa sig alltför angelägen."

ur DUBBELSTJÄRNA av Robert A. Heinlein

10.
"Jag antar att ni ska fråga varför jag bor i Rom. Man kan säga att jag bor här för att det är så centralt. Jag gillar romarna. Dom struntar i om man lever eller dör. Dom är som kattor. Och det här är illusionernas stad. Det är kyrkornas stad, regeringens, filmernas. Dom är alla illusioner. Jag är en, och även du. ....... Den sista illusionen är nära. Vilken plats är bättre än denna stad, som har dött så många gånger, och återuppstått så många gånger, för att se det riktiga slutet genom förorening och överbefolkning? Det är den perfekta platsen för att se om vi går under eller inte."

ur ROMA, en Fellini-Film

09.
"Det är som början som nuet får en mening... ....... ...i bemärkelsen av det som helt enkelt börjar och gör att det finns ett före och ett efter. ....... Med andra ord, för någonting som har varaktighet förutsätter en fortsättning en början."

Paul Ricoeur ur MINNE HISTORIA GLÖMSKA

08.
"GATUNÄTET: En stor del av den medeltida bebyggelsen utnyttjade antika murar. Vanan att bygga ovanpå eller intill befintliga murar resulterade i ett gatunät som har karaktären av överblivet utrymme. Gatorna ändrar riktning och bredd utan synbara skäl."

ur ROM av Börje Magnusson

07.
"DU, DET BLIR ALLTID NU IGEN"
från Niklas Strömstedts "sista" visa

06.
"And so we argue and we compromise, and realize that nothing's ever changed. For all our mutual experience, our separate conclusions are the same. # Now we are forced to recognize our inhumanity. Our reason co-exists with our insanity. # And though we choose between reality and madness - it's either sadness or euphoria."

lyrics from Summer, Highland Falls; a song by BILLY JOEL

05.
"Det är genom att vi helhjärtat engagerar oss i livets alla detaljer, goda som onda, som vi finner lyckan - inte genom att direkt leta efter den. ....... De bästa ögonblicken inträffar vanligen när en människa tänjer sin kropp och själ till det yttersta i en medveten ansträngning för att åstadkomma någonting svårt och eftersträvansvärt. ....... upplevelsen är i sig själv så njutbar att man vill fortsätta att göra det även om priset är högt, bara för glädjen av att göra det. ....... ...att jag har lyckats uppnå mitt mål. Sådan visshet skapar ordning i medvetandet och stärker självets struktur. Nästan varje form av feedback kan vara njutbar, om den logiskt hänger samman med ett mål som jag investerat psykisk energi i."

ur FLOW av Mihaly Csikszentmihalyi

04.
"Gör han sig likgiltig för njutningen, så blir han lik en växt som inte längre kan uppta några näringsämnen från sin omgivning. Stannar han åter vid njutningen, då sluter han sig inom sig själv. ....... Den som endast vill njuta intryck på intryck förslösar sin kunskapsförmåga. Den som, efter njutningen, genom njutningen låter något bli uppenbarat för sig, han vårdar och uppfostrar sin kunskapsförmåga."

ur Rudolf Steiners "Hur Uppnår man Kunskap Om de Högre Världarna?"

03.
""...Tror ni att ni kan vara snälla, om ni försöker riktigt?" "Det blir nog mycket svårt", sade Dina. "Ja, mycket svårt" sade Dorinda. "Vi blir nog stygga, om vi också försöker att vara snälla", sade Dina och suckade. "Ibland när vi tror att vi är snälla", sade Dorinda, "så kommer en stor människa och säger att vi är riktigt stygga..." ....... "Vad tjänar det till att försöka vara snälla", sade Dina, "när ni aldrig förstår hur snälla vi är?" "Vi kunde lika gärna vara stygga, det är mycket lättare", sade Dorinda."

ur barnboken Det Blåser På Månen av Eric Linklater

02.
"Vänligheten kom sig av att alla var vänliga mot en genuin dåre, dels för att det ligger något charmerande hos människor som verkligen tror på någonting, hur vansinnigt det än är: på själen, hälsokost, att jorden är ihålig, på alltid något. Dels för att de kanske har rätt, kanske jorden är uppfylld av magiska krafter som inte alla har kontakt med, och då gäller det att ha god kontakt med dem som verkligen har det."

Sven Christer Swahn ur OKTOGON eller De Åtta RymdKapténerna

01.
"Äntligen började jag förstå reglerna för den här leken. Segrare blev den som mest intensivt trodde på sina egna fantasibilder. Och jag var nära att förlora......."

ur Börje Cronas kortroman eller långnovell FARLIG ÄR JORDEN



¤
¤

Inga kommentarer: