10 maj 2008

miRRoRomi

¤

Gomorron miRRoRomi,
jo, jag tror, trots allt, att det är till ROM jag skall fara.......!
Har bara varit på en av flygplatserna där
och åkt hem från Florens.

Men nu längtar jag igen,
för första gången på länge efter en rejäl gryta av katedraler och
helvetes massa änglar,
fresker och trasiga teatrar.

Bara vistas bland madonnor o horor o spaghetticowboys
för att öva mig att behålla lugnet.
Lika bra att ta det kanske allra största stället med en gång,
så vet jag vad jag skulle ha missat annars,
så kan jag njuta av någon mindre stad desto mer senare...
Dessutom kan man göra utflykt
till Napoli om man vill
eller rentav Capri.
Såg äntligen färdigt Fellinis ROMA-film,
börjat nosa på den elva och en halv gång, men nu
tog jag mig igenom
dessa fantasi-massor
dessa fiskstim av figurer och arketyper,
kändes dubbelt så inspirerande andra halvan
där männen blir slavar
under sina mat-galna sex-sköterskor
eller i synnerhet modevisningarna av religiösa dräkter,
emellertid där varje världslig impuls
hinner förandligas till opera
ironisk eller ej
för att romantiken är så himla inbakad i pizzan
att ingen kan slita trådarna.
Nå, även om filmen aldrig visade just det
så visar den med högsta önskvärda betydelse
som alltid hos F.Fellini
vad det innebär att VARA I EN FILM
mitt i ett illusionsmakeri,
såsom han (och, skulle jag vilja mena, många av oss) hela tiden
är,
Om än vi äro påhittade av Gud eller påhittaNde vår gud:
vi drömmer denhär drömmen,
vi fantiserar i verkligheten.
Hursomhaver.......
Jo, jag skall ta mig miljoner fara till ROM!!!!!!!
(åtminstone den här sköna majveckan skall jag fara dit i augusto.
Nästa regniga vecka kommer jag att fara till.......
tja, varför inte Bombay i septembre!?)

Vi syns!!!!!!!
andriAngelus



¤

Inga kommentarer: