27 juni 2007

Att Fånga (men inte fängsla) Uppmärksamheten

¤

ur den nutida bibeln "SPELET - en inträngande analys av raggningsexperternas hemliga sällskap", en upptäcktsresa av Neil Strauss:


" "Hör på. Har du nånsin sett en katt leka med ett snöre? Så länge snöret dinglar ovanför huvudet, alldeles utom räckhåll, blir katten som tokig och gör allt för att fånga det. Den hoppar upp i luften, dansar omkring och jagar snöret genom hela rummet. Men så snart man släpper det så att det hamnar mittemellan kattens tassar, då tittar den bara på det ett ögonblick innan den går därifrån. Den är uttråkad och vill inte längre ha snöret."
"Vad har det med saken att göra?"
"Den där tjejen drog sig undan från dig när du lade armen om henne, och du fjantade genast efter henne som en hundvalp. Du borde ha bestraffat henne - vänt dig bort och pratat med någon annan. Låtit henne kämpa för att återigen dra till sig din uppmärksamhet. Efter det lät hon dig vänta medan hon snackade med den där idioten."
"Vad borde jag ha gjort då?"
"Du borde ha sagt: "Jag låter er två vara ifred", och börjat gå därifrån som om du lät honom få henne - även om du visste att hon var mer förtjust i dig. Du måste bete dig som om det är du som är belöningen."
Jag log. Jag tror att jag verkligen förstod vad han menade.
"Ja", sa jag. "Jag ska vara det dinglande snöret." "



Intressant att även trollkarlarna själva kan fungera som katten vars nyfikenhet slocknar då bytet blivit alltför lättillgängligt:

"Det var fantastiskt vilken verkan bara några enkla repliker kunde göra - och det var samtidigt lite deprimerande. Uppåtsträvande ståuppkomiker brukar börja med att sätta ihop ett späckat femminutersprogram som kan få med sig vilken publik som helst. Efter att ha sett hundratals salonger fyllas med skratt som på en given signal efter exakt samma poänger, börjar de förlora respekten för sin publik därför att den är så lätt att manipulera. Raggningsexperter riskerar samma biverkning."



Ett till bland alla psykologiska trick, i själva verket tillämpliga på fler områden än blott förförelsekonsten:

"Vår nya taktik var att inte längre ringa en tjej för att försöka få en dejt utan att ta henne med på en dejt direkt - en snabbdejt - på en bar eller restaurang i närheten. Att byta plats blev snabbt en nyckelmetod i raggningsspelet. Det skapade en förvrängd tidsuppfattning. Om man gick till tre olika ställen med en grupp människor man nyss hade träffat, så kändes det vid nattens slut som om man hade känt varandra i evighet."

Emellertid:
"Enligt Mystery tar det ungefär sju timmar för en kvinna att avslappnat ledas från ett första möte till sex. De här sju timmarna kan äga rum allihop under en och samma kväll, eller också spridas ut över många dagar......."

Ja, och har man umgåtts längre än sju timmar sammanlagt, utan att det tänt till, så är det oftast "bara vänner" man kommer att kunna bli (åtminstone enligt min ringa erfarenhet, som många verkar dela).




Den här fina utsikten med vidhängande förklaring tycktes mig till en början som rena rama önsketänkandet:

"Och jag hade hört lika många begåvade tjejer säga: "Det där skulle inte funka på mig", när jag berättade för dem om nätgemenskapen. Ändå kunde jag några minuter eller timmar senare se dem byta telefonnummer - eller saliv - med någon av killarna. Ju klipskare en tjej är desto bättre fungerar det. Partytjejer med koncentrationssvårigheter brukar inte stanna kvar länge nog för att höra numren. En mer klarsynt, världslig eller bildad tjej brukar lyssna och fundera, och snart märka att hon är snärjd."




¤

Inga kommentarer: