3 augusti 2008

living next door to...?!?

¤¤
¤


Och så kommer man där mitt under tidningsrundan
extrainhoppad just där man bor
och får syn på namnet på ens lilla dramakurslärarinna
på en av dörrarna, nåja, bara första bokstaven i förnamnet dårå
fast färskt ser det ut
så uppenbart att Alice Cooper fryser till heta kårar i lurarna
och man känner till hur hon precis har flyttat
men man har ingen aning om vart
så nu fattar man att universums trådar ville ha henne hit
fastän det egentligen är jag som
fast i fantasins lager på lager kring dessa konkreta överlappningar
slutligen borde flytta härifrån.
Och när man talar om trollen så var jag just innan
uppe vid serietecknarens dörr
där en spännande lapp bevisade han inte heller hittat härifrån
vilket däremot min gamla dagmamma
just i dagarna måste ha gjort
för förra helgen fanns hennes lukt kvar
medan nu var hennes namn borta
utbytt
och jag kände för första gången en riktig ånger
över att jag bara besökt henne i fantasin
trots att hon finns kvar
precis som allting hela tiden tycks finnas kvar i mitt liv
och det gör det ju också
fast med en stingande insikt att somliga förhållanden
eller inget förhållande
kommer någonsin tillbaka precis som det var
just som det är
medan mönstren minsann upprepar sig
och minnena minsjäl smittar av sig.
För att inte tala om hon min största förälskelse
som uppenbarligen kom till trakterna förra året
fastän jag inte lyckats se henne
och denna förtrollade morgon hade indragning på sin tidning...


¤
¤¤

Inga kommentarer: