4 augusti 2008

Scenisk Fiktion ¤¤ sjöhästarnas dialogiska monolog ¤¤

¤¤
¤¤

Hej, mitt namn är lisiRjla och jag jobbar som skådis på den här scenen. Jag står här och talar till er nu. Ni har förmodligen fått höra att jag skall trolla för er. Det är inte riktigt sant. Som ni ser har jag svart kavaj och nästan ingenting på benen. Jag tycker det blir bäst så. Jag är tjugofyra år och lycklig ägarinna till tre sjöhästar. Har arbetat här en längre tid redan. Vi brukar vara rättså bra på att hjälpa folk med att skratta. Inte för att vi är så värst roliga själva, inte jag i varje fall. Jag saknar en hel del praktisk erfarenhet, ifall ni förstår hur jag menar...? Det här skall föreställa ett fartyg. Det representerar scenen som jag är på. Ni publiken är pirater i mina ögon. Jag är lite rädd för er, men inte så fasligt rädd ändå. Är det OK? Mhm... Fast före ni lämnar lokalen måste ni skratta minst en gång! Det gäller per person. Javisst, det regnar från taket, mycket riktigt. E're rödvin eller!? Just det, de hade ju ett mord på en grönfink tidigare i förmiddags. För dagisgrupperna. Jag kan inte riktigt hur man stänger av kranen... Nå va fan, ni kan ju hantera sånt, inte sant!? Nähä, låt bli då. Här plockar jag fram en bild. Den föreställer en skådespelerska som plockar fram en bild. Rätt gissat på bänken akterut, jag är en rysk docka! Fast jag älskar country. Särskilt Tift Merritt som åkte till Frankrike för att spela in riktigt gamla goda amerikanska grejer. Nej, jag är ingen spion. Frågor får ni hemskt gärna komma med, fast ni kan ju vänta litegrann tills jag har uppträtt färdigt. Oj, vad har vi här nu'rå!? En annan skådespelare!! Han heter Björn-Jonas och jobbar också på den här scenen ibland. Björn-Jonas skall berätta för er om hur det fungerar när orden kommer in i era huvuden. Det är som en interaktion mellan emotionella och tankemässiga kroppsligheter. Fantasi kallas det med ett roligare namn. Och sen så sitter ni där och erfar saker som ni helst skulle ha inte haft tid med. Eller här. På scenen intill har jag en utställning, om någon vill komma å kolla en annan gång. Det är stängt just nu. Så jag får fortsätta prata en stund till... Vi kan samtala om sjöhästar. Jag har fyra stycken i mitt akvarium. Jodå, de fortplantade sig alldeles nyss. Observant av dig! Men nu måste vi hitta tillbaks till nåt mer allvarligt skratt!! Så det blir som jag drömde... Det här är trots allt en viktig föreställning. Vaktmästar'n dyker strax upp och stänger scenen för ikväll. Om ni inte hinner komma på någon fråga före dess, så kan ju någon av er följa med mig hem och spåna vidare. Jag har gjort iordning nummer i innerfickan som vi kan dra lott med. Jag har oftast mer intressant att förmedla mellan fyra ögon, om jag säger så. Så om ni båda två kommer fram hit när jag säger till, så får vi se vem som får gå hem ensam. Jaså, du ger upp loppet redan på förhand du, din luring!? Jaja, inte mig emot. Då blir det Du då! Och jag kan avslöja redan nu att jag egentligen är jävligt bra på att trolla!! Så du kommer bara att ångra dig litegrann... om du nu återfinner dig igen. Oj, nu släcker vaktmästar'n ljuset! Kom!!


¤¤
¤¤

Inga kommentarer: