8 oktober 2007

siRapPYramidPorten {{{{.......uR sagan om siRis oRigo........}}}

(omskriven nu)

{&&}




Jag kryper mitt i sanden på den här odrägliga planeten. Vet fortfarande inte vilket håll som är närmare fram och vilket håll som är avlägsnare bort. Emellanåt skärskådar mina antenner pyramiden, lyssnar rakt in i porten, dess tomma mystiska gap. Sångerna hörs ännu där inifrån... Först flöjtsolon som försvunna röster, strax skorrande orangutanger, till sist ihåliga orgelmelotroner... AprilApan och BlomMormor kan aldrig ha kommit ut igen... Då skulle jag ha vaknat. Varför vaknade jag NU?! Mitt i oktobers innersta spegelbild... Sömnen förefaller ha fällt ett skynke mellan nu och nu. Drömmen har hunnit rinna ut ur sig själv, även denna gång ofullkomligt framkallad.

Så här kravlar jag nu mitt i ett minne. Här och var har minnet blivit blanknött och genomskinligt av mina envisa undringar. Sanden är varken riktigt brun eller röd eller gul. Inte ens vit eller grå... Snarast är hela fältet rosa, mörkt och grovt rosa, någonstans i närheten av vinbrunt. Likt död utblandad med ande... Som vila utspädd med liv... Universum är runt omkring ovanför mitt huvud. Dess rymder är varken riktigt svarta eller blå. Om sfären kan kallas himmel, så är den en djupt gredelin himmel. Mörkare än ingenstans, men ändå uppenbart klar, nästan genomskinlig, ja, från somliga håll genomskinlig... Som om det fanns en sol bakom allt det mörklila.......


{&}


I innerfickan på AprilApans reserv-overall fann jag en målning. Tror emellertid den skall föreställa ett fotografi. På bilden syns ingen av oss. Men där är ett ohyggligt vackert väsen. Hon påminner om en naken människokvinna. Håret hänger dolskt över ena ögat, som lönnsirap. Fingrarna är insugna som farliga sockertoppar mellan de svartmålade läpparna. Brösten är gjorda av mörk choklad. De tre armarna är trassligare än björkgrenar. Precis som de tre benen, fast spegelvänt. Magen förefaller fullkomligt uppsvälld. Man kan nästan se hur någon bultar därinne för att bli utsläppt. På baksidan av fotografimålningen hittar jag informationen jag sökt sedan åtskilliga höstar tillbaka:

Siris Origos dotter, 88 oktober 1881.

Så står det. Och jag undrar vem dottern är - hon med magen eller hon inuti.......??




{&}




se vidare postumt den 23 April : pYramidPorten : 32 April


"Man kan enbart trolla fram någonting såvitt det finns där redan innan."



{&&}

Inga kommentarer: