5 oktober 2007

HöstGuld o De Sju Speglarna (nuaste sedda Cinema mm ur SäpPtopus's Paradis ....... uppväckta vecka 39-40

{{{%}}}}



Toker (den klurigaste lockelsen)


SCIENCE OF SLEEP
Michel Gondry (Frankrike 2006)

=same man as behind Eternal Sunshine of The Spotless Mind



Trötter (den trögtuggade prövningen)

...trots att det är ett marionettspel...


STRINGS
Anders Rönnow Klarlund (Skandinavien 2004)


Blyger (den smygsedda farhågan)


VILSE I PANNKAKAN
Staffan Westerberg (Sverige 1975)

{Vilja, vill du gå och titta på världens kant...!?}



HöstGuld (den naknaste skönheten)


CHOCOLAT

with Juliette Binoche, Johnny Depp o dyl, laid in France
Lasse Hallström (USA 2000)

+

"LYXIG CHOKLAD"
dokumentär av Marcy Cuttler (Kanada 2006)

Här citeras bl a ur filmen Chocolat:
"Satan wears many disguises. At times Satan is the singer of a lurid song you hear on the radio. And at times the maker of sweet things... For what can seem more harmless, more innocent than chocolate!?"



Glader (den lättbitna godbiten)



JA' Ä INTE BITTER...
(samlade sketcher, uppdaterad version)
Robert Gustafsson (Sverige 2006)


Butter (den djupträngande eftersmaken - ändock upplyftande)


GREY'S ANATOMY
episode 50. Wishing and Hoping
episode 51. Walking on Water
episode 52. Drowning on Dry Land
created by Shonda Rhimes (USA 2006)


Kloker (den kärnfulla lärdomen)


MELANCHOLIA 3 HUONETTA
[The 3 Rooms of Melancholia]

Pirjo Honkasalo (Finland /Tjetjenien 2004)

Porträtt av och/eller poesi kring barnsoldater i Ryssland/Tjetjenien
där de vackra bilderna är vad som visar den hårda verkligheten.
Inte mycket sägs. Somligt reciteras, dröms eller mässas.
Sergei gestaltar i en ovanligt lång tanke vad som gör krig möjligt:

"Jag såg hur soldater grävde upp kroppar ur en massgrav.
Där fanns pappas kropp också.
Då förstod jag att jag var ensam, och jag slöt mig inom mig.
Kriget har förstört hela Groznyj.
Jag skall bli militär.
Jag vet vad krig är.
Jag är inte rädd för att döda onda människor."


O, Drottning (den svartsjuka förgifterskan)


ADUA
Antonio Pietrangeli (Italien 1960)
med Simone Signoret, Sandra Milo, Emmanuelle Riva


ovan och nedan sedda på samma biograf tillsammans med ett tämligen litet publikum



Atjschjoo, Prinsen (den förlösande chockören)


DET SISTA ÄVENTYRET
Janne Halldoff (Sverige 1975)

med Göran Stangertz & Ann Zacharias
sedd för andra gången och även nu en fruktansvärt stark upplevelse






Maskhålet


INGVARS HÖRNA
Ingvar Örner, Petra Revenue (Sverige 2007)
spelar Hyland o Olle Adolphson
inkl lyrik av Thomas Tidholm

spelas på/av Teater Trixter



Gudfadern (utanför CinemaParadiset)


SERGE GAINSBOURG : D'AUTRES NOUVELLES DES ÉTOILES
volume 01 : 1958-69
collection from Universal Music & Mercury

musik-videos o.dyl med Serge Gainsbourg o hans artister såsom Brigitte Bardot, Jane Birkin, France Gall m.fl








{{{%}}}}

Inga kommentarer: