21 juni 2009

flyr till samma gamla nymfers nya lyktsken

lyrik-montage ihopfixat av mina favorit-rader
av Ola Magnell (ingen rad ur samma sång).
Alla eventuella likheter med Magnells egna
motiv är lika oavsiktliga som oundvikliga.



"Ungmön dansar i sommarkväll och trollen de trallar i skogen

bland trädor, stubb och vallar

Så ont som det varit om blåbär i år - det har jag i ryggen idag


men det finns mygg i överflöd


när du står utan stöd i en stad som är död


Min pappa har låst in mig i sin slåttermaskin


Lillebror lyssnar på låtar


Han exekverar i interna Kalle Sändare-skämt


Tung musik från en transistor gav mig ingen kompiskick


Varje ny bris ger dig hybris


Valentino går iväg innan natten flyr - till en vänare nymf och nya äventyr


Jorden snurrar mera nu än någonsin


Byta blöja, läsa gammal saga - Askungen får sin rike prins


Plikten kallar livet ut för kung och anarkist


Du har bränt ditt ljus i båda ändar - snart har du tänt det på mitten igen


Det miste sin lyster där allting blev glättigt och glatt,


en ängel som älskats till döds


Sofi som är så fri har flängt förbi så att det fladdrat till i ljusen


och ingenting har fastnat på mitt fotografi


Du har slutit dina ögonlocks kulisser


Vår tids sirener har förstått att du också dras till ljud som stör dig


bortom glimten i en hjärna på en akterseglad gudason


Där hoppar vågor på tå för att kyssa dig


En klocka slog två på den motsatta stranden


men när jag hör min stämma har den blivit alltför vis


Den som kommer ut är inte du - det är ett konstruerat jag


Han vet knappt ett barr om folk utanför den krets där han kallas geni


Albert, han fick stora A - Albert, han är för bra


En del får barn som går och undrar vad de lever för


för skiten sitter lika hårt under kläder som är nya,


blir en alltför kort affär mellan ditt behov och ditt begär


Talar fritt gör bara barn och dårar


om allting bara blir en förevändning för att älta politik


I livets dramatik finns ingen färdigskriven roll


men vad bryr jag mig längre om vad du vill vara som


När jag är död ska du önska mig tillbaka, men då får du tji


I ett hus som vetter mot musiken vill jag bo,


vagga fram längs vassar och holmar


längs lupiner och linnéa till ditt gistna sagoslott."









909

Inga kommentarer: