11 januari 2008

uR histoRigen om RAmanagaRAGNAR ....... {allra Första Början}

(posthumt skrivet, nio månader efter bloggens tillkomst)

¤¤¤¤¤¤¤¤
¤¤¤¤¤¤¤¤




8.
Från allra första början var Ragnar en farbror, en sådan med mustasch och fyrkantiga glasögon. Det var i slutet av 80-talet, före jag hade en aning om att jag strax skulle få glasögon.

7.
Mustasch misstänkte jag däremot att jag skulle få. Emellertid är Ragnar ickelunda lika skarpt tecknad idag som han var då. Nu ärhan flera, och därtill mer inbunden i sin egen kryptiskhet.

6.
Jag satt vid ping-pong-bordet och författade mycket korta historier, sådana där Ragnar skulle gå ut i byn och handla mat. Han stötte på en dam vid mjölkdisken, eller andra mysterier.

9.
Ni skulle lätt kunna inbilla er att Ragnar bar rosalila kläder, eller brunröda, av denna blogg att döma. I själva verkligheten hade denna fantasi-figur GRÖNGUL jacka + byx, eller rättare sagt gröna konturer med gult innehåll, samt ett rött R på magen. Ansiktet var snarast tecknat i blyerts, och betydligt mer detaljerat än kroppen.

0.
Var Ragnar bor har jag aldrig fått klart för mig. Själv håller jag hus på samma ställe hela tiden, men vet egentligen inte om jag bor här på riktigt. Kanhända finns Ragnar kvar hos somliga utdöda släktingar i byn Harads.

1.
Min kusin i Norrland fick läsa Ragnar-berättelserna i form av ett magasin, ett sådant som jag också tillverkade korsord och ett fack med överraskningar i.

2.
Åldern som jag tillskrev Ragnar var nog någonstans mellan 20 och 80, fast för ovanlighetens skull var han varken någon gubbe eller sagotroll. Han var helt enkelt en vuxen farbror, en sådan som fladdrar runt i grannskapet och inte riktigt vet hur han skall beté sig.

3.
Om han nu håller på att återuppstå, så har jag dock ej riktigt fått ut Ragnar i de sociala miljöerna än. Men jag jobbar på att trassla ut honom (eller mig) ur mina abstrakt teatrala, förvridna självbespeglingar. Det gör jag genom att nyfiket nysta dessa (eller mig) ännu djupare in i dessa (eller mig), med andra ord förmodligen ingen vart alls.







¤¤¤¤¤¤¤¤
¤¤¤¤¤¤¤¤

Inga kommentarer: