6 januari 2008

ur ANDRAs samlingar (nyligast lästa lyriken)


¤¤¤¤¤¤¤
¤




8.
I rörelse :

"
"Snart går en pojke nedför en gata
som är så tom att ännu ingen har vaknat.
Han håller i munnen en visselpipa
och blåser i den, en drillande ton."

Det är så tidigt att det är svartvitt,
vitt som i sömnen, svart som i tidigt.
Det är en bild, men vad betyder den?
Något mycket viktigt, hos vem finns den?
"



ur En förmiddag i Sverige av Lars Gustafsson (1963)


7.

Cirkusakrobaten :

"Jag satt så stilla sittas kunde och försökte se.
... ...
När en av de nya tog form och kom närmare
flydde jag in i det djur jag såg och såg genom dess
ögon, världen, publiken, mina egna."



ur Paket till jorden av Sven Christer Swahn (2001)


6.


"Katten skriver dikter men jag förstår dem inte..."


ur Fru soffa och andra sorger av Rebecca Gärdenfors (2001)


9.

"Snö
sisådär
snö..."


ur vinterängel av emoria via Tant Plommonpaj's blogg (2007)


0.

"Du blommar men jag ser dig inte
jag vet hur du ser ut
efter alla år där nere
jag skriver en katt åt dig
en smygande perenn
i din åldriga släkt
vi bytte kodnamn hantverk mediciner med varandra
du tog mig för en annan
"


ur Den lila insidan av Maria Vedin (1997)


1.
MUSÉER :

"....... Vid entrén möttes man av två elefantskelett. Det var de två väktarna vid porten till det underbara. De gjorde på mig ett överväldigande intryck.
Efter någon tid upphörde besöken på Riksmuséet. Jag hade kommit in i en period när jag var oerhört rädd för skelett."



ur MINNENA SER MIG av Tomas Tranströmer (1993)


2.


"Och vintern faller utan snö
på ordens bägge delar
som talar eller tystnar samtidigt
inte i tur och ordning...
.......och någon

frågar mig utifrån: Varför kommer du hit?
Någon frågar mig inifrån: Varför kommer du inte hit längre?"


ur Utan Önskningar av Ragnar Strömberg (1975)


3.
Snö :

"Jag vet inte hur många gryningar som jag har sett
men ingen stämde riktigt med den dag som följde"


ur En resa till jordens medelpunkt av Lars Gustafsson (1966)







¤¤¤¤¤¤¤¤





Inga kommentarer: