26 april 2008

IDÈ för föreningen EIDOS {ur mina iRinaBRev från den relativt Riktiga verkligheten}

¤¤

Godafton eller godmorgon, Irina!!
Förlåt att jag dröjt och dröjt...

Här har jag nu äntligen sammanställt min version av Eidos-Manifestet eller skall vi säga Eidos-inbjudan (stadgarna kan ju skrivas mer punkt-för-punkt).
Mitt språk är nog en smula alltför poetiskt för att tas emot snabbt vid en första genomläsning. Så jag kan försöka förenkla det här och var om du vill...
Hoppas det hela kan komma till användning!
Fast du kanske redan fått iväg en inbjudan för egen hand...?
Bra jobbat i så fall...!
Nå, det går väl alltid att kombinera med förnyad information...




Den Framväxande Föreningen EIDOS
en idé-samlande kraftkälla


Håller du på och skapar och skapar, men saknar bärkraftiga idéer för hur du skall koppla samman din konst med andras konstnärliga verksamhet...?
Vet du redan vad du gör, vad du är bra på, men vill befästa en idé om varför du gör det...?

I ett tidevarv när internet är den naturligt blommande arenan för de flesta sorters kommunikation, vill vi komplettera med skapande möten, möten som alltför sällan sker i samma rum och tid. Allt mellan 4 och 44 ögon kommer sammanstråla vid varje tillfälle, med eller utan levande ljus på borden.

I grunden handlar EIDOS ej om föreläsningar, inga workshops, icke kursverksamhet. Ingalunda heller handlar det om bekväma samkväm, ej något rent teoretiskt diskussionsforum. Sådana former kan ingå, men huvudsyftet är mer än så. Eidos vill vara en kraft som hjälper skapande själar att finna varandra. Vi vill vidga de praktiska möjligheterna att koppla ihop varandras projekt med varandras, här o var där det bäst visar sig passa för var o en.

Kort sagt kommer vi fungera som ett kontaktnät. Vi hjälper dig att finna arrangörer och arrangemang. Och du hjälper andra. Inte enbart i teknisk bemärkelse, för mest av allt söker vi inom EIDOS förstå varför vi skapar, vilka IDÈER som motiverar oss. Vi tar reda på vem som har vad gemensamt med vem. Sedan försöker vi se till så du förmår sprida din konstskapande ande till vilket hörn av universum du än avser...

Också att lära oss hantera språk, för att kommunicera mellan skilda konstgrenar och kulturella kontexter, det är vår gemensamma uppgift. Medlemmar av EIDOS vill bättre kunna samarbeta kring förståelser av livets alla miljoner inspirerande moment. Vi gör det i och genom vår direkt hantérbara, konstnärliga vardag. Vi inspirerar varandra att söka o hitta meningsfulla sammanhang för vad vi vill, känner, tänker och skapar.

Härmed blir det viktigt att EIDOS kommer bestå av diverse människor med absolut olika kompetenser. Du är den som skriver pjäser, den som spelar teater, den som talar om litteratur, den som målar sin filosofi, el dyl. Eller så gör du något angränsande som vi inte tänkt på... Det centrala är att du brinner för det du håller på med, att du vill vara en konstnärlig kugge i vår sköna värld.


Skriver snart lite till, för det började ju bli riktigt roligt nu....... :-)

andriAngelus




ur Irinas original-skiss:


2. Målen med att skapa EIDOS är
att förena människor med absolut olika kompetenser - dem som skriver dikter, berättelser, romaner, pjäser; dem som komponerar, spelar musik och sjunger; dem som målar och ritar; dem som spelar teater; dem som filosofierar, skriver om litteratur, teater och musik...et cetera.
för att kunna umgås med varandra inte bara via internet att ordna seminarier, konferenser, konserter, utställnigar, publikationer
att ordna möjlighet att undervisa i de ämnena som vi väljer

Den enda principen som skulle ligga i grunden är att ordna kopplingar och kontakter som är personliga, kreativa och riktade till skapandet. Sådana kontakter ska vidga inre och yttre gränser för skapande processer, ge extra möjligheter att göra något intressant för andra medlemmar. Ett enkelt exempel: jag behöver utveckla svenska skriftligt och muntligt, men ingen "akademisk" lärare i hela Sverige kan skapa för mig ett kreativt programm som utgår ifrån mina egna intressen och kunskaper, det kan göra bara jag själv i samarbetet med en annan kreativ person som betraktar svenska som ett skapande språk (eller ett språk för skapandet).
Anledningen till projektet är viljan att överskrida gränser som sätter på oss samhället, att kunna använda egna resurser som "ligger gömda i själens källare".

Det är allt som jag kan säga idag. Problemet för mig att kunna uttrycka på svenska innehållet av konstnärliga och filosofiska delar av programmet. Kanske får du några idéer.
.......

Varför? En människa representerar i vår tid bara sig själv. En är uppmärksammad och vällkommen överallt, men ses som en dropp i havet. En förening har mer möjligheter för att etablera, presentera för samhället ens begåvning eller produktion. Jag skulle nämna Ejdos inte som föreningen, men som sällskapet av filosofer, poeter, konstnärer, artister...

Vad tycker du om min idé?




.......ur mina tidigare, mer "negativa" reaktioner:


Din idé är mycket bra, Irina, men om jag har tid den närmaste tiden är en helt annan historia. Du är ju inte ensam om att försöka starta sällskap med något manifest, kring kultur, ande, studieteknik eller hjälp till medvetande om hur man organiserar och föreställer sig världen. Det finns redan miljarder nätsidor och tusentals små aktiva forum att undersöka. Så det viktiga är att vi hittar någon väldigt speciell aspekt som just vi (och några till) redan brinner för, och som det inte finns någon förening för. Eller så får vi gå med i något som redan finns och omforma det inifrån.

Visst blir det lättare att komma fram med hjälp av en grupp, men bara så länge som man är någorlunda överens om vad man sysslar med och är lagom många, upp till åtta personer. Annars blir det rentav svårare för gruppen att komma fram än för den ensamme konstnären.
(=min uppfattning. Men du vet nog mer än jag om den sociala, praktiska verkligheten.)

Vill gärna prata med dig mer om din idé, en idé som tycks återkomma hela tiden. För mig beror det hela nog mest på vilka människor som skall vara med eller inte vara med. Jag är mer känslig för sånt än du kanske tror, och jag är inte van att arbeta med grupper. Om jag kan se en möjlighet att få med någon av mina vänners intresse, så ökar chansen att jag hinner med det hela. Så att det inte blir ytterligare ett projekt, utan tvärtom slår två flugor i en smäll.




iRina skrev ursprungligen:

Hej Andreas,

jag behöver din hjälp i frågan om att ordna-starta en ideel förening med namnet EJDOS, vad betyder på grekiska ungefär Vision, pra-tanke, ngt som vi anar innan vi formar i ord, ljud, ferg, bild. Så att säga, det är ett hemligt resultat av skapande kraften och tankekraften som människor äger och bär i sig.

Min dåvarande reflektion:

Jag har förstått att /eidos/ [med "i" på grekiska, med "j" på ryska] ofta översätts med just /idé/.

Ja, idén är bra, eftersom det alltid har intresserat mig vad som kommer före orden, vad som ligger bakom det vi ser. Det har med skapande fantasi att göra, men också med att det finns flera stadier av verklighet, där "de högre planen" återspeglar sig i "de lägre planen", där flera världar hänger ihop med varandra.

Idén om eidos tycks mycket grunda sig på Platons åskådning, men används säkert på lite olika sätt inom olika kretsar. -Hur kom du i kontakt med begreppet "ejdos" för första gången? Eller var det helt nyligen?

Jag misstänker att du vill undersöka hur "eidos" kan komma in i ett nutida sammanhang!? Det vill jag i varje fall. Så vi får gärna hitta (=bestämma oss för) ett fält, ett ämne, ett konkret exempel. Varför inte en konstnärs eller filmskapares verk!? Så kan vi tolka hur orden, symbolerna eller rollfigurerna kan avslöja för oss vilken idé som han hade kontakt med när han gjorde dem.

Vi är bara halvt medvetna om vad vi söker efter, men vi känner ändå igen det när vi hittar det. Detta tror jag beror på att vi egentligen vet mycket om oss själva, men som vi har "glömt". Därför måste man ständigt återfinna sig själv, om och om igen, genom andra former eller andra människor.


andriAngelus


¤
¤¤

1 kommentar:

Anonym sa...

Reella fantasier-kreativt,tycker ide´n är bra, bara den funkar i den riktiga verkligheten?mVH Gladiatan