3 juni 2008

...till en försvunnen aktris ....... {omgjorda fragment från i fjolfjolfjolfjol...}

¤¤¤¤¤¤¤




som vi kom som vi kom
som vi kom en främmande försommar
till den ödelagda cirkusen
dina blickars akrobater
klättrade i buskarna omkring
omkring omkring i jakt
på din sönderrivna lindansardräkt
just då så rosavit gnistrande
sedermera gråsvart av lera
du trodde du uppträtt sin sista scen
men nu krälar du ju här
ännu en rond
urblekt likt en självföraktande magnetisörska
fastän regissören har släckt ner kameran
och stängt ihop lyktorna för flera år sedan
MJO
det var jag som gömde din motvilja
gömde den bakom trollkonstnärskans skratt

ty jag tyckte jag såg det
såg att skrattet var sannare
än all din osäkra
melankoli

och nu snart
här har hon redan vuxit sig fast i sina anletsdrag

så det enda hon kan visa är sitt skådespel
det enda hon kan spegla är sin mask
instängd i drottningens puderdosa
JOUIR
du kommer fram till mina ögon

talar om för mig att jag finns
är det jag??
ja, det är jag som kommer där ur dörren där
förundrad ut
och tittar på dig!!
MJAU
jag har bytt ut dina ansikten
stoppat de gamla i resväskan
du skulle aldrig känna igen dig

skulle tro att jag har drömt dig
skulle inbilla dig att jag har sökt inbilla dig

men det är dina ansikten
och mina emellanåt
det är bara du när du har blivit lite äldre
och jag en smula yngre
jag längtar till Paris på nytt
för första gången på länge länge
och strax
förvandlade du mitt forskningsprojekt till en förflugen fjäril
försvann den med dig
med hela dig upp i himlavalvet
springer ikapp
men kan inte hitta dig
såg din klänning ligga på ett moln

virat kring en pelare ditt hår
du är försvunnen

med hela din glugg
med din magiska doft, insmält i självaste klockklangen
jag saknar dig ej
men jag älskar dig
(eller är det trots allt tvärtom??)
hursomhelst
jag åtrådde aldrig ditt väsen
så starkt som du lätt kunde fått mig att göra
om vi setts lite mer
och nu är allt borta här
och du bakom dörren
därsom solskenet sällan blev sig likt igen
aldrig under regnbågen igen

inte ens i ansiktet
i leendet du lämnat åt en fågel




¤¤¤¤¤¤¤

Inga kommentarer: