6 juni 2008

Elva AllvarligRoligaste UPPTäckterna Vecka 23 {ett litet urval}

¤¤¤¤¤¤¤


3.
att vartenda tvivel löses upp, varenda negativ inställning försvinner, när jag sett till att sova en stund (har jag visserligen redan upptäckt tusen och två gånger, och kommer skönt nog att tvingas inse om igen...). Gäller även när man väl utsätter något för prövning och kontakt, som man gått och grubblat på...

4.
vilket psykologiskt övertag man kan få om man står lutad mot en vägg - då blir det som om det är den andra parten som fullt frivilligt riktar sitt intresse mot en själv, och som inte lika lätt kan distraheras av andra människor i horisonten...

5.
möjligheten att dansa lindyHop på runda banan Polketten på Liseberg, till storbandsjazz på torsdagkvällar, och att tanken på att gå dit av några anledningar känns mindre nervös än till den större skolans socialdans

6.
tjejen o killen som hade coolt utomhus-samlag i S-skogen före solen gått ner (samma afton som jag stötte på ett smått åldrat spöke, min käraste modell Agnes, i parken)

7.
Cecile, i lyckligaste fall fortsatt modell samt potentiell bekantskap som skulle kunna lära mig lite mer franska medan jag hjälper henne med svenskan

8.
Scanorama gruppbussresor till par example Paris (så kan jag låta guiden sköta all den kommunikation jag ännu inte behärskar på franska, hoppa in när det går, och koncentrera mig på skapandet och upplevandet emedan varje etapp redan är bokad och fysiskt inkluderad i reseplanen, fastän man besitter friheten att trots allt strosa ensam när vi väl är i Paris.)

9.
iRis ska sjunga i musikal, och inför skivan behöver Rendez-vous mig fortfarande som fotograf (fastän jag knappast rör några fingrar)

10.
franske sångaren o kompositören Charles Aznavour

11.
aktris Anna Mouglalis
i "Merci pour le Chocolate" de Chabrol
(fastän måste erkännas jag hade Isabelle Huppert ännu starkare i huvudet efter vi sett filmen)

12.
huru figurerna i den sjunde Potter-skriften börjat få syskon osv åt alla håll, och Luna Lovegood en passande pappa, fastän jag inte fattar varför Hermione Rowling väntat ända till hit med vissa drag (-hur tusan skall hon lyckas knyta ihop allt detta före historien är slut.......!?)

13.
På denna punkt sker den bästa återgivningen genom att jag citerar direkt ur källan, FLOW av Mihaly Csikszentmihalyi (1990),
ja, det som speglar min djupaste konflikt just nu, i takt med att de potentiella relationerna till andra människor tilltar, och jag utsätter mitt liv mer och mer för rampljuset (eller åtminstone inbillar mig att jag gör det, emedan få kanske egentligen uppfattar det som försök till publikkontakt):


"Självupptagenhet förbrukar psykisk energi eftersom vi i det dagliga livet ofta känner oss hotade. Varje gång vi känner oss hotade behöver vi göra oss medvetna om vårt själv för att avgöra om hotet är allvarligt eller ej, och i så fall hur vi skall bemöta det. Om jag till exempel går på gatan och lägger märke till att människor vänder sig om och ser på mig och flinar, så är det fullt naturligt att jag börjar oroa mig..."...Är det mitt sätt att gå, eller är jag smutsig i ansiktet?"... Och varje gång detta händer förlorar vi psykisk energi i våra försök att återställa ordningen i medvetandet.

Men under flow har man inte tid att granska sig själv. Eftersom njutbara aktiviteter har klara mål, stabila regler och utmaningar som stämmer väl överens med ens färdighet, är risken liten för att självet ska hotas. När en bergsklättrare gör en svår bestigning är han helt uppfylld av sin roll som klättrare. Han är etthundra procent klättrare, för i annat fall skulle han inte överleva. Det finns ingenting annat som skulle kunna påminna honom om andra aspekter av hans själv. Att vara smutsig i ansiktet spelar absolut ingen roll. De enda möjliga hoten är de som kommer från berget - men en bra klättrare är väl förberedd att hantera dem och behöver inte ta med sitt själv i den processen."

Jodå, FLOW är "den lyxiga vägen" ut ur självupptagenhet, att helhjärtat ägna sig enbart åt det som man behärskar tillräckligt bra ;-)
Nå, så lätt är fenomenet ingalunda. Att genomföra något med FLOW kräver i högsta grad tuggmotstånd (om än lagom stort) och beredvillighet att befinna sig mitt i de mest komplexa lärandeprocesser som engagerar alla sinnen, känslor o tankar.


¤¤¤¤¤¤¤

Inga kommentarer: