5 juli 2008

minnas obekanta ansikten

ur brev, en smula omfriserat, från vårt forum:


Här vill jag bara inflika jag är medveten om U:s nämda point, att:
att MINNAS personer (inkl deras utseenden eller namn) är en annorlunda förmåga än att iaktta och memorera saker (må så än vara ansikten, miljöer, namn, citat, siffror) för första gången.

Det fasta minnet är mer som en helhetsförståelse(?), till skillnad från att fatta dem i närminnet.

Ändå iakttar jag titt som tätt [förvånande nog? - nej!] att det är mitt närminne som krånglar, medan långtidsminnet tycks funka minst lika tillfredställande som andra människors. Tror det har att göra med att jag hela tiden håller på att försöka lägga in den allra mesta information i långtidsminnet...

[för att möjligen lyckas identifiera mig med fenomenen och typ skapa sagor av dem]

...där som den ändå inte kan få plats såpass snabbt, emedan mycken information skulle må bättre av att iddisslas först i framtiden (om den ens visar sig viktig). Fast här får jag problemet att informationen ingalunda heller får plats i närminnet, emedan [har redan använt uttrycket]

emedan i min nu-närvaro jag låter figurera massa tankar på allt mellan himmel o jord ideligen
:-)

Märkte det ju också under music-quiz:et igårkväll. Kände förtvivlat behov av att stanna upp och reflektera eller meditera över frågorna samt svaren, för att de inte skulle försvinna ut i tomma intet på andra sidan öronen... För att inte tala om själva njutningsaspekten i att suga på karamellerna!! Medan alla andra tycks helt nöjda att få frågor o svar serverade med super-speed, och sedan gå hem och glömma bort lejonparten.

Samtidigt är vederbörande test med främmande faces (datorskapade) intressant ur aspekten att jag än idag ;-) ser samtliga ansiktena i minnet, alltså dem som var de rätta som figurerade återkommande gånger. De är redan som identiteter för mig.

Om någon plötsligt visar mig bilderna inom några månader, befarar jag att jag fortfarande pekar ut rätt, trots att de är artificiella och "saknar" personliga sammanhang med vår gemensamma yttervärld. Fast här skulle vara roligt att se ifall jag bedrar mig
:-)

Ger emellertid någon ansiktena namn, berättar vilka städer de har rest mellan eller vilka filmer de medverkar i - då kommer jag garanterat att sammanlagt minnas avsevärt sämre :-)

¤¤
¤


¤
¤¤

Inga kommentarer: