9 juli 2008

Memories from a Window with No House

Någonting jag haft i huvudet under innevarande veckan:

Hur kommer det sig att vi kan minnas abstrakta bilder, många i rad utan sammanhang?
Är det just för att de är originella?
Eller är det enklare att få ordning på minnena om de systematiskt liknar varandra?

Ju abstraktare bilder, desto djupare tycks de glida raka vägen in i långtidsminnet.
Samma med personliga fenomen som ansikten.
Tvärtom med faktauppgifter kring namn, tid o rum, de måste verkligen repeteras för att gå från närminne till långtidsminne - åtminstone för mig som "högerhjärnad person".

Blir hursomhelst överraskad när jag märker att jag kan peka ut precis vad jag sett eller ingalunda sett i efterhand [se test nedan] utan att ha någon aktuell minnesbild i närminnet av vad jag egentligen såg.

Hur långa serier kan jag eller någon utsättas för innan minnet blir tillfälligt överfullt och föregående element hastigt bleknar bort.
Siffror är ju enklare att avgöra gränserna för - där minns vi sällan fler än sju i rad (såvida man inte är smart och grupperar dem i par, associerar dem till årtal).

Och vad beror det på vilka bilder vi minns lättare än andra??
Vad vi tänkte eller kände medan vi glimtade dem...?

Ett bildspelande exempel, fast med konkreta om än surreella målningar, till tonerna av ett bland mina älsklingsstycken, A House with No Door by Van Der Graaf Generator (1970):

http://www.youtube.com/watch?v=yquIWfvdGXE

Se även "Songs from Planet Earth" här "i marginalen" (fast du kan få vänta tills just denna kommer fram...)

Efter tre-fyra tittar känner jag igen de allra flesta målningar när jag får se dem igen, fast några enstaka framstår ändå som om jag såg dem första gången.

Fastnar själva helhetsintrycket eller just den underliga dörren uppe i hörnet..??
För mig tycks det lika ofta vara detaljer som "allting" som utgör minnesbilden.
Kanske är jag ganska bra på att slunga uppmärksamheten mellan hjärnhalvorna -?? - något som emellertid får mig att framstå som mer förvirrad än mina vänner.


And I took a multiple memory test [Recommend it!] on faceblind.org
and got surprisingly good results, not only with words and numbers, but also remembering pictures:

" Multiple Object Memory Test

*You correctly identified 25 out of 25 objects.* Based on the results we have so far, the average person who takes this test is able to identify 22 out of 25 objects.


Abstract Art Memory Test

*You correctly identified 25 out of 25 art images.* Based on the results we have so far, the average person who takes this test is able to identify 20 out of 25 art images. "


¤
¤¤¤¤¤¤¤
¤

Inga kommentarer: