24 juli 2008

medvetet spelande

i fjärde kapitlet av FLOW redogör Csikszentmihalyi för spelandets väsen. Lämpligt nog läser jag det morgonen efter jag sammanställt nedanstående inlägg. Rättare sagt: Olyckligtvis får jag syn på det först morgonen efter... ;-)

"Roger Caillois, fransman och psykologisk antropolog, har delat in världens spel och sporter i fyra stora klasser beroende på den typ av upplevelse som de skapar. Agon består av spel där tävlingsmomentet är centralt...; alea är den klass som innefattar spel där slumpen tillåts spela en roll...; ilinx eller yrsel är det namn han gett åt aktiviteter som förändrar medvetandet genom att störa den vanliga upplevelsen av världen, som att åka karusell eller hoppa fallskärm; mimicry är den grupp av aktiviteter där man skapar alternativa verkligheter som dans, teater och de övriga konstarterna."

Inser att:

...jag sällan numera söker mig till Agon, fast oftast njuter av aktiv kamp när man väl är mitt uppe i den med fulla sinnen, samt även efteråt. Kan alltså aldrig bli fel, innebär gott arbete, så länge man väljer passande sport och spelar på samstämmiga villkor...

...jag föraktar Alea, ty hasard lämnar ingen bestående tillfedställelse hos kropp eller medvetande. Kan emellertid njuta extremt (i nuet) av somliga chansmoment, så länge man inbillar sig att man själv har kontrollen eller har kontakt med magiska krafter...

...jag nästan aldrig nyttjar Ilinx i fysiskt avseende, men "berusar mig i mitt inre" genom kulturella Mimicry-skapelser. Ser mening blott med tankekaruseller eller känslostormar, men varken vill eller vågar utsätta den dödliga kroppen för sånt som jag ändå får mer än tillräckligt av från fantasin (eller vem vet - kanske direkt ifrån min egen kroppskonstitution?)...

Vidare ur FLOW:
"Yrsel är det omedelbaraste sättet att förändra medvetandet... ...Men medvetandet kan inte expanderas; det enda vi kan göra är att gruppera om dess innehåll, vilket ger oss intryck av att vi på något sätt har expanderat det. Priset för de flesta artificiella sätt att förändra medvetandet är att vi förlorar kontroll över just det medvetande som vi tänkte expandera."

Hur är det då med "de naturliga" sätten att förändra medvetandet!? Fördjupad kunskap, stärkta minnesbilder eller ökad simultanförmåga ser jag som en expansion av medvetandet. Eller handlar det snarast om en förtätning, en komprimering av relationerna, en sammansmältning av det förgrenade antalet element, på nästa nivå...?


...jag ägnar mig mest av allt åt Mimicry:

"Mimicry gör att vi tycker att vi är mer än vad vi är, med hjälp av fantasi, låtsaslekar och förklädnad. När våra förfäder bar masker som föreställde deras gudar, kände de sig på ett märkligt sätt identifierade med de krafter som regerade universum."

I bästa fall inte bara tycker... och inte bara våra förfäder... Vi påminner oss hela tiden om att vi egentligen är mer än vad vi är just här och nu.......

"Den lilla flickan som leker med sin docka och hennes bror som låtsas vara en cowboy utvidgar också gränserna för den vanliga upplevelsen så att de tillfälligtvis blir en annan, mäktigare person - samtidigt som de lär sig sitt samhälles könsroller."

Inte blott tillfälligtvis... Vi har varit mycket mer än i dethär innevarande livet. Men naturligtvis, i huvudsak lär vi oss bemästra inget mindre än vår nuvarande belägenhet, ana orsakerna och hur vi kan komma att utvecklas.......


¤
¤¤
¤

Inga kommentarer: