6 juni 2010

Svenska FavoritFilmer (från 00- till 40-tal)

101

Här är de svenska långfilmer som jag älskat allra mest, och/eller sett flest gånger. Även korta tv-serier på max sex avsnitt får vara med. Det viktiga är att visa hur svensk film som helhet har influerat mitt liv. Knappast några originella erfarenheter, inser jag på denna front, medan jag annars sett fransk film som de flesta svenskar aldrig sett. Blir sugen att se mer svenskt sedan jag älskade nutida Ciao Bella! + I Taket Lyser Stjärnorna, och inser hur många ljuspunkter jag ändå missat senaste åren. I unga år (före dvd:ernas tid) såg jag nästan bara svenskt. Sedan ville jag hinna komplettera med hela världshistorien.



10 Svenska Filmer från 00-talet
som jag inte skulle vilja ha osedda


1
STORM
Regi: Björn Stein & Måns Mårlind (-05)

2
SÄG ATT DU ÄLSKAR MIG
Regi: Daniel Fridell (-06)

3
FYRA NYANSER AV BRUNT
Regi: Tomas Alfredson (-04)

4
SPRICKORNA I MUREN
Regi: Jimmy Karlsson (-03)
bygger på Lars Gustafsson

5
CIAO BELLA!
Regi: Mani Masserat-Agah (-07)
manus av Jens Jonsson

6
HIP HIP HORA!
Regi: Teresa Fabik (-04)

7
I TAKET LYSER STJÄRNORNA
Regi: Lisa Siwe (-09)
bygger på Johanna Thydell

8
MED KAMERAN SOM TRÖST, del 2
Regi: Carl Johan DeGeer (-04)

9
DE OFRIVILLIGA
Regi: Ruben Östlund (-08)

10
LEVA LIVET
Regi: Mikael Håfström (-01)
bygger på Hans Gunnarsson









9 Svenska Filmer från 90-talet
som jag inte skulle vilja ha osedda


1
RAPPORT TILL HIMLEN (tv-serie)
Regi: Ulf Malmros (-94)

2
FUCKING ÅMÅL
Regi: Lukas Moodysson (-98)

3
AGNES CECILIA - EN SÄLLSAM HISTORIA
Regi: Anders Grönros (-91)
bygger på Maria Gripe

4
UNDER YTAN
Regi: Daniel Fridell (-97)
(manus med Jimmy Karlsson)

5
TALA! DET ÄR SÅ MÖRKT
Regi: Suzanne Osten (-93)
bygger på Niklas Rådström

6
LÖGN
Regi: Carl-Johan DeGeer (-96)

7
ÄNGLAGÅRD
Regi: Colin Nutley (-92)

8
KURT OLSSON - FILMEN OM MITT LIV SOM MEJ SJÄLV
Regi: Håkan Wennberg (-90)
bygger delvis på Lasse Brandeby

9
MONOPOL
Regi: Claes Eriksson (-96)








8 Svenska Filmer från 80-talet
som jag inte skulle vilja ha osedda


1
RONJA RÖVARDOTTER
Regi: Tage Danielsson (-84)
bygger på Astrid Lindgren

2
SÄLLSKAPSRESAN
Regi: Lasse Åberg (-80)

3
VARNING FÖR JÖNSSONLIGAN
Regi: Jonas Cornell (-81)
bygger på Bahs & Balling om Olsen-banden

4
FRÅN OCH MED HERR GUNNAR PAPPHAMMAR
Regi: Mats Ahren och Gösta Ekman (-80)

5
MACKEN (tv-serie)
Regi: Claes Eriksson (-86)

6
SKROT-NISSE OCH HANS VÄNNER (tv-serie /dockteater)
Regi: Lars-Åke Kylen (-85)
bygger på Jan Lööf

7
SPÅRVAGN TILL HAVET
Regi: Håkan Alexandersson (-87)

8
1939
Regi: Göran Carmback (-89)
bygger på Brasse Brännström







7 Svenska Filmer från 70-talet
som jag inte skulle vilja ha osedda


1
DET SISTA ÄVENTYRET
Regi: Janne Halldoff (-74)
bygger på Per Gunnar Evander

2
LÄRA FÖR LIVET (tv-serie)
Regi: Carin Mannheimer (-75)

3
EN KILLE OCH EN TJEJ
Regi: Lasse Hallström (-75)
(manus med Brasse Brännström)

4
ANITA - UR EN TONÅRSFLICKAS DAGBOK
Regi: Torgny Wickman (-74)

5
EN KÄRLEKSHISTORIA
Regi: Roy Andersson (-70)

6
ÄRLIGA BLÅ ÖGON (tv-serie)
Regi: Leif Krantz (-77)

7
EBON LUNDIN
Regi: Per Oscarsson (-73)






6 Svenska Filmer från 60-talet
som jag inte skulle vilja ha osedda


1
PERSONA
Regi: Ingmar Bergman (-66)

2
VAXDOCKAN
Regi: Arne Mattsson (-62)
bygger på Lars Forssell

3
NÅGON ATT ÄLSKA [The Seduction of Inga]
Regi: Joseph W Sarno (-69)

4
HUGO OCH JOSEFIN
Regi: Kjell Grede (-67)
bygger på Maria Gripe

5
TJORVEN OCH SKRÅLLAN
Regi: Olle Hellbom (-65)
bygger på Astrid Lindgren

6
SÅSOM I EN SPEGEL
Regi: Ingmar Bergman (-61)





5 Svenska Filmer från 50-talet
som jag inte skulle vilja ha osedda


1
ANSIKTET
Regi: Ingmar Bergman (-58)

2
FLICKA OCH HYACINTER
Regi: Hasse Ekman (-50)

3
HON DANSADE EN SOMMAR
Regi: Arne Mattsson (-51)

4
MÄSTERDETEKTIVEN (Blomkvist) LEVER FARLIGT
Regi: Olle Hellbom (-57)
bygger på Astrid Lindgren

5
LILLE FRIDOLF BLIR MORFAR
Regi: Per Gunvall (-57)
bygger på Rune Moberg




4 Svenska Filmer från 40-talet
som jag inte skulle vilja ha osedda


1
MAGISTRARNA PÅ SOMMARLOV
Regi: Shamyl Bauman (-41)

2
BRÖDER EMELLAN
Regi: Börje Larsson (-46)

3
BARNEN FRÅN FROSTMOFJÄLLET
Regi: Rolf Husberg (-45)

4
SKEPP TILL INDIA LAND
Regi: Ingmar Bergman (-47)





101

Inga kommentarer: