20 juni 2010

KÄNSLOR på Gott o Ont

101

Här har jag försökt fånga hurpass intensiva och/eller ofta återkommande somliga KÄNSLOR eller emotionella tillstånd är hos mig. Enligt min ringa observationsförmåga, delvis byggd på andras respons, fastän jag naturligtvis tror mig veta helt o fullt hur jag funkar :-)


-3 nästan aldrig, knappt märkbart
-2
-1
0 emellanåt, växlande påtaglighet
+1
+2
+3 nästan alltid, hemskt starkt




STRESS

nu +2
genom livet 0


RASTLÖSHET

nu -3
genom livet -2


ORO

nu +2
genom livet +2


RÄDSLA

nu 0
genom livet +2



ILSKA (inombords)

nu +1
genom livet -1


UTTRYCKT ILSKA

nu +2
genom livet -3



GLÄDJE i form av Leende

nu +2
genom livet +2


Glatt SKRATT

nu +1
genom livet -1


FÖRAKTFULLT Skratt

nu -1
genom livet -3


HÅN(Leende)

nu 0
genom livet -1



HAT

nu -3
genom livet -3


BITTERHET (Besvikelse)

nu +1
genom livet -1



SORG (inre Ledsenhet)

nu -2
genom livet -2


Sorg uttryckt som GRÅT

nu -3
genom livet -2



MELANKOLI (Längtan)

nu 0
genom livet +2


FÖRÄLSKELSE

nu +2
genom livet +2


LYCKSALIGHET

nu +3
genom livet +1



LIKGILTIGHET

nu -3
genom livet -2


NYFIKENHET

nu +2
genom livet +2


FÖRUNDRAN (Fascination)

nu +3
genom livet +2


VÖRDNAD (Ödmjukhet)

nu -1
genom livet +1



BLYGSEL

nu -2
genom livet +1


SKAMkänsla

nu +2
genom livet +3


CHOCK

nu -3
genom livet -2



NJUTNINGSLYSTNAD

nu +3
genom livet +1


LÄTTJA

nu +2
genom livet +1


NÖJDHET

nu -1
genom livet 0


FRIDFULLHET (SinnesRo)

nu 0
genom livet +1



FÖRVIRRING

nu +2
genom livet +1


TILLIT

nu +1
genom livet 0


MYSTIK

nu +2
genom livet +2







I vissa avseenden har jag gått bakåt i utvecklingen - fast svårt avgöra om det trots allt är framåt...?

De mest påtagliga tillstånden har varit och är där nerver är inblandade, när mina föreställningar gör mig nervös eller jag upplever att andra går mig på nerverna. En viss förskjutning har dock skett från oro till vredesmod, från osäkerhet till kontrollbehov. Med de ayurvediska doshorna mätt kan man säga att jag fått mer av Pita (eld), lite mindre av Vata (luft), men fortfarande knappt någon Kapha (lera).

Och saker/personer som jag upplever hindrar mig (eller andra) från att njuta av allt som faktiskt känns fantastiskt positivt, dem kan jag hysa stundvis väldigt negativa känslor inför. Får allt svårare att tolerera ANDRAS småsinthet och grinighet eller bristande ödmjukhet, medan mitt eget potentiella förakt har jag lite större överseende med ;-)









101

Inga kommentarer: