9 april 2009

Om Du Ger Universum Mina Livs Sånger

909


Om jag for till en annan himlakropp,
stannade där i detta livet ut
och fick plocka med mig 11 x 3 =33 svenska sånger blott
med svensk lyrik att lyssna på för gott
- vilka vill jag välja?
Även om helt ohörda visor skulle innebära upptäcktsrikaste sysselsättningen
så blir det ändå naturligt nog såna stycken som redan betytt mycket
återkommande gånger i mitt liv.
Många kommer inte med på grund av att de visar sig vara covers.
Varje artist får bara ha med en låt [på sin höjd två för kompositörer].
Någon som skulle funnits med här har jag förmodligen glömt.


Emellertid presenteras nu först mästerverket utöver var o en
den sång som fångar alla (tre) aspekter på skönaste sätt,
som aldrig varit min allra högsta favorit (inte ens hos Strömstedts saker,
som tillhör de svåraste att välja ut blott en bland)
men som växer ofantligt varje gång jag återvänder till den
eller bara minns den:

NÅGON TYCKER OM DIG (blundar och ser dig)
Niklas Strömstedt
"En annan tid, en annan strand
men ingenting har förändrats"






Gåtfullaste Älvan
de Tänkvärdaste, FinurligRoligaste


1
UNGMÖN DANSAR (och Trollen de Trallar)
Ola Magnell

2
VINDPINAN ELLER BALLADEN OM TRE BRÖDER I HALLAND
Alf Hambe

3
(SAGAN OM) LILLA SOFI
HepStars med Svenne (utan Lotta)
[Benny Andersson - Lasse Berghagen]

4
DET GÅTFULLA FOLKET
med någon eller några
[av Olle Adolphson o Beppe Wolgers]

5
COME GIVE ME LOVE
Ted Gärdestad [och Kenneth Gärdestad]
Titeln är enda raden som ingalunda är på svenska,
så visan är godkänd.
"Kom Ge Mig Kroppen...
...och Livsmotiv
Kom Ge Mig Allt som Du Har
och Jag Ska Stanna Kvar"

6
KOM OCH TA MIG
med Bröderna Herreys
[av Torgny Söderberg - Ingela Forsman]

((INGENTING SOM HINDRAR MIG visar sig vara komponerad av Wilder - Prestopino, o passar därmed dessvärre inte in i just här))

7
VAR DET DU
med Anna-Lena Lövgren
[Bruno Glenmark - Cornelis Vreeswijk]

8
DAGBOKEN
Owe Thörnqvist
"Jag får nog äta bröllopsaladåben
med någon liten krok i garderoben"

9
NELLY
Mauro Scocco
"en kväll satt nån i trappan o nynna en melodi"

10
VÅR LILLE PILOT
Pontus & Amerikanerna
"står i kylskåpslampans sken...
...och kritar kartor på ett block"

11
LILLA MARIANNE
med Streaplers
[av Caroline Williams m fl]
"Fast hon sover är hon vaken
och månen över taken
sänder hennes dröm mot himlen
och han vet ju vart den ska"






Älskvärdaste Älvan
de Vackraste, KärleksRikaste


1
ARIA (Varför Tveka - Vi Är Båda Små)
med Lill Lindfors
[av Björn J:son Lindh]

2
LÅT UNIVERSUM BLI ETT HEM
"...tills din värld syns igen"
Thomas diLeva

3
GÖR DET NÅGONTING?
"Om kärleken plötsligt slår ut i blom
fastän vinternatten syns i våra fönster..."

med Carola Häggkvist
[av Torgny Söderberg - Monica Forsberg]
((Främling har samma lyrikmakerska, medan musiken är Lasse Holms))

4
KARLAVAGNEN
Björn Holm
"Och även om du älskar nån annan
och jag vet att han älskar dig...
...var du än befinner dig
är mitt hjärta kvar hos dig"

5
RES MED MIG
Anders Glenmark
"Solen hittar även i de djupaste skogarna"

6
SOM EN DOFT UTAV SYRÈN
Lasse Berghagen

7
ÄNDA TILL SEPTEMBER
Peter LeMarc
"Ni kan sitta där i timmar
och låtsas åka fartygen långt bort..."

8
NÄRMA MIG
Marie Bergman
"Jag ser en vajande råg
som likt en vällande våg
försöker värja sig för vinden..."

9
SOV DU LILLA VIDEUNG
[=VideVisan]
med Alice Babs o Titti Sjöblom
[av Alice Tegnér]

10
KATT I FÖNSTRET
"Jag älskar kvinnan i min bok
men snart måste vi lämna varann
Det är historia och fantasi
men kärleken den är sann"
Ulf Lundell

11
LAVENDELBLÅTT ÄR FÄRGEN PÅ DITT HÅRBAND
Gösta Linderholm
"Kåt och lycklig svävar jag bort från krogar"






Allvarligaste Älvan
de Genomgripande, Smärtsammaste


1
DU MÅSTE FINNAS
med Helen Sjöholm
[av Björn o Benny]

2
"Här är gräset vackert grönt
...men här inom mig" DÄR GÅR EN GALNING LÖS

Uno Svenningsson

3
DIT DÄR INGEN MAN VAR'T FÖRUT
Orup
"De säger att du vill leva ensam
Det tror jag inte på
Jag tror bara att du varit med om någon som
de inte kan förstå
...
...
Jag är inte känd för att vara vänlig
Jag gör dig ingen tjänst
men även om min kärlek knappast är beständig
så vill jag bli din vän"


4
VARGARNAS VÅR (På Egna Ben)
med Anna-Lotta Larsson
[av Ola Magnell]

5
DOCKHEMMET
Björn Afzelius
"Tänk att två människor som älskat
kan bryta ner varandra så"

6
MED MÅNGA KULÖRTA LYKTOR
med Maritza Horn
[av Nils Ferlin]
"Jag stannade högst förlägen
Allt hade ju mist sin glans
Men nu har jag gått längs vägen
som kommer från ingenstans"

7
EN VÄV AV LEGENDER (.......skrevs ner i hjärtats bok)
med Martyna Lisowska
[av Ola Ström - Per Dunsö]

8
JAG ÄR OÄNDLIG
Nils Erikson
"Fastän jag visste att trycket är högt
blev tuben med luft kvar på land"

9
ÄR DET SANT?!
Kajsa Grytt
"Allting blev så rent när du var i mig"

10
epilog (...den allra sista gång jag såg dig...)
dan hylander

11
ATT FÅNGA EN ÄNGEL
Py Bäckman







BonusNarr

VINTERN DÖR
Jacob Hellman

"tyst! takt...
...jag vaknar av att en vårvind
vänder blad
Solen står som ett rakblad
på fasaden
mitt emot mitt öppna
fönster o ingen annan
syns till"



909

Inga kommentarer: