15 april 2009

FilmFiskarnas Sista Föreställning (Teatro Astrofo)

909


I indiska astrologin är det nu idag som zodiakCirkeln "fullbordas", avslutas i Fiskarna och påbörjas nästa varv i Väduren. Fram till nu hade jag tänkt plocka ut de intressantaste figURerna ur "föreställningar" jag sett, och kombinera dem med Tarot-lekens stora Arketyper. Emellertid räcker det mer än nog att hålla reda på min upplevelse av pjäsen eller filmen som helhet, via zodiak o chakran. UR mina Recently Seen Cinema, series o Teatro, varav somliga besågs färdigt först flera kvällar in på "det nya året":



JUPITER
min Öppna Rymd
genom KronChakrat


vill Spela Med i

THE TRUE STORY OF BENGT-ERIK OLSSONS SISTA KONSERT
via teater AktÖr
(Göteborg -09)


vill Regissera

GUDS VREDE [AGUIRRE]
Werner Herzog
(VästTyskland /Peru o Mexico -72)


vill bara Älska

SAAWARIYA
Sanjay Leela Bhansali
(Indien -07)



MERKURIUS (+Uruanus)
min Kompanjon
genom 3eÖgatChakrat


vill Spela med i

HAMLET
Scenkonst med Bitte Warten Kollektivet
i en labyrintvandring på teater AktÖr o dyl ställen
(Göteborg -09)


vill Regissera

ZODIAK
David Fincher
(USA -07)


vill bara Älska

EN DÅRES ANTECKNINGAR
Teater Eksem m fl tolkar Gogol
(Göteborg -09)
sedd två gånger (inte minst Susanna)



MARS
mitt BränsleMaskineri
genom StrupChakrat


vill Spela Med i

BUMPING INTO BROADWAY and BILLY BLAZERS ESQ.
= två kort-stum-filmer med Harold Lloyd
Hal Roach
(USA 1919)


vill Regissera

MONKEY BUSINESS
Bröderna Marx
(USA -31)

och/eller

HOT FUZZ
Edgar Wright
(Storbritanien -07)


vill bara Älska

VÄSTERNS VILDASTE BRUDAR [LES PETROLEUSES]
with BOTH Brigitte Badot & Claudia Cardinale
Christian-Jaque
(Italien /Frankrike /Storbritanien /Spanien -71)



SOLEN (+Neptunus)
min Kaptén
genom HjärtChakrat


vill Spela Med i

EN FÖRESTÄLLNING OM INGENTING
med paret X o Y + manusförfattaren Z
på Masthuggsteatern
(Göteborg -09)


vill Regissera

THIS IS ENGLAND
Shane Meadows
(England -06)


vill bara Älska

THE WIRE
end of 3rd season, beginning of 4th season
David Simon
(USA -04)



SATURNUS
min Destination
genom SolarPlexusChakrat


vill Spela Med i

EXPEDITION ROBINSON 2009
(Sverige /Filipinerna)
Efter fyra avsnitt gillar jag bäst hur Jarmo o Anna (och i bästa fall Erik B) verkar vara, vilket tycks stämma för åtskilliga tittare...?


vill Regissera

CROCODILE
Ki-duk Kim
(SydKorea -96 =hans första)


vill bara Älska

CHRISTIANE F (WIR KINDER VOM BANHOF ZOO)
med Natja Brunckhorst som drogberoende barn o Bowie-fan
Uli Edel
(VästTyskland i Berlin -81)



VENUS (+Pluto)
min Älskarinna
genom KönsChakrat


vill Spela Med i

MELISSA P.
Luca Guadagnino
(Italien -05)


vill Regissera

SWEDEN, HEAVEN AND HELL [SVEZIA, INFERNO E PARADISO]
italiensk dokumentär om svenskt sexliv
Luigi Scattini
(Italien /Sverige -68)


vill bara Älska

(THE EARRINGS OF) MADAME DE...
Max Ophüls
(Österrike /Italien /Frankrike -53)



MÅNEN
mitt ModerSkepp
genom RotChakrat


vill Spela Med i

KVINNOSTADEN [LA CITTA DELLE DONNE]
Fellini
(Italien -80)


vill Regissera

DEATH PROOF
Quentin Tarantino
(USA -07)


vill bara Älska

ANNA
med Harriet Andersson o Marja Packalén
Jörn Donner
(Finland -70)



909

Inga kommentarer: