6 februari 2010

de sju DödsSynderna (eller Brist på de sju Dygderna)

101

medan Lättjan alltför lätt accepterar andras lättja (eller vrede)

har Vreden för vana att bli otålig över andras vrede (eller lättja)



Såhär framträder "dödssynderna" i mitt liv (nu). Andra ser mig förmodligen annorlunda, förutom mina närmaste vänner. Hursomhaver uppfattar jag mina aktuella svagheter (eller bristande styrkor) i följande ordningsgrad:


1. Frosseri
(=brist på Avhållsamhet)

2. Vällust /Begär
(=brist på Dygd)

3. Högmod
(=brist på Ödmjukhet)

4. Lättja
(=brist på Flit)

5. Vrede
(=brist på Tålamod)

6. Girighet
(=brist på Öppenhet)

7. Avund
(=brist på Medmänsklighet)


Såg dessutom nyss SEVEN, en mästerlig Fincher-film, även fast jag inte förstod själva dödssynderna direkt bättre.

Börjar fatta skillnaderna mellan vissa till synes näraliggande egenskaper, såsom Lättja och Vällust, Vällust och Frosseri, Frosseri och Girighet.


Lättjan innebär snarast vacklande motivation till att handla, vissa kallar den t o m Likgiltighet, medan en vilja att väga in varje aspekt före man handlar knappast är ren Lättja.

Vällusten råder när tillfredställelse (eller upplevelse av tillfredställelse) går före varje tänkbart moraliskt värde. Efter eller före Vällusten (Begäret) känner man ibland skuld, kanske t o m drivs av att förhålla sig till sina skuldkomplex, medan Lättjan helt enkelt låter läpparna gäspa åt all dylik problematik.


Frosseri ägnar vi oss lätt åt oavsett vilka värden eller fenomen som målbilden må gälla, såväl under minsta motståndets lag som i övernitisk moral. Girighet däremot är inte alls glupskheten i sig, utan oviljan att dela med sig (eller oförmågan att ta emot). Bägge dessa handlar om energi(o)balans snarare än om förväntans potentiella uppfyllande.

Likaså Vrede blir konkret energi(o)balans, en effektiv affekt, medan Avund grundas på upplevelser som bollar med förväntan av olika slag där t ex Vällust kalkyleras in.

Högmodets hybris spänner över alla kategorier.




Vidare i vilken utsträckning jag har svårast att stå ut med (svårast att acceptera) bristerna hos andra människor:


1. Högmod
(=brist på Ödmjukhet)

2. Girighet
(=brist på Öppenhet)

3. Vrede
(=brist på Tålamod)

4. Avund
(=brist på Medmänsklighet)

5. Lättja
(=brist på Flit)

6. Frosseri
(=brist på Avhållsamhet)

7. Vällust
(=brist på Dygd)


Bristen på Dygd har jag tydligen lättast att överse med - månne för att slippa bli kritiserad för min egen Vällust? ;-)



ett par till potentiella dödssynder:


Självömkan
(=brist på Förtroende)

kanske ligger mellan Lättjan och Avunden?


Fördömande
(=brist på Inlevelse)

kanske ligger mellan Vreden och Högmodet?





101

Inga kommentarer: