30 september 2009

rentav två små räddhågsna harar samt en ensammen kolsvart fjäril

313


rentav två små räddhågsna harar
=(inte ens en grå liten fågel)

spegelvrängd version av Nils Ferlins dikt
(via tonsättningen av Lille Bror Söderlundh)





nittinio stelfrusna katter
som smiter från gård och grind
flyr bort till den tredje sidan
för där värmer en annan vind


även två små räddhågsna harar
tillika en björn utan bär
längtar hem till en värld långt från dödligt liv
och jag ser dem passera här



["inte ens en grå liten fågel
som sjunger på grönan kvist
det finns på den andra sidan
och det tycker jag nog blir trist


inte ens en grå liten fågel
och aldrig en björk som står vit
men den vackraste dagen som sommaren ger
har det hänt att jag längtat dit"]












En Ensammen Kolsvart Fjäril
=(Med Många Kulörta Lyktor)

ännu en förvrängd spegling av den (o)dödlige
vars tonsättning jag likt den grå lilla fågeln
hör helst med Maritza Horn.




En ensammen kolsvart fjäril
in i universum flög
Där tändes en stjärna, oförlöst
och dess skönhet växte hög


Hon fladdrade helt förundrad
Nu lystes planeter upp
och strax hade tusen hundra
spritts ut i spiralgalax


Allt krökte sig kring vartannat
till upplevelser av tid
Förledda av kolsvart fjäril
flög björn och bock ända dit



["Med många kulörta lyktor
jag gick mig i världen ut
De slocknade ljudlöst, oförmärkt
och så tog det vackra slut


Jag stannade högst förlägen
Allt hade ju mist sin glans
men nu har jag gått på vägen
som kommer från Ingenstans


och ringlar till Ingenstädes
i många de långa år
Förutan kulörta lyktor
är ganska svårt - men det går"]








909

Inga kommentarer: