28 februari 2009

Icke-Reaktiva Reaktioner på Positiv Negativitet

909


"DET ÄR NÅNTING SKRÄMMANDE MED ER"
fick jag o min radarpolare reda på av en dam på baren
som vi uppenbarligen mött förr.
Det intressanta är hur man väljer att ta en sån "upplysning",
för det första huruvida hon menar det hela,
för det andra om det känns bra eller illa,
för det tredje hur man spelar på det eller nonchalerar det.
Dvs hon sa det med nyfiken, halvt teatralisk röst
mitt i vårt samtal med henne o väninnan
som just handlade om hur lika han o jag eventuellt är varann.
Fast själva likheten var inte det skrämmande,
utan hur vi framstår jämfört med de andra dödliga i rummet.
Så jag tog det som ett hemskt spännande omdöme.
Och jag kom lika ivrigt som coolt med "förklaringen" att
det är för att vi är ovanligt medvetna,
(inte så att vi har superdjupaste kunskaperna, utan så
att vi gör allt vi gör med hög grad av uppmärksamhet
på oss själva och andra)
potentiellt alltför stark medvetenhet för naturligaste flöde,
vilket vi samtidigt är djupt medvetna om
o jobbar på.

Min radarpolare däremot
verkar uppleva själva mitt behov att spinna vidare på damens utlåtande
som att jag inte fattar
att hon säger det för att testa oss,
genom att jag tar det på fullaste allvar.
Och det gör jag, JA, fast väldigt positivt,
ingalunda som att vi har spöken att dölja eller skämmas för.
Själv brukar han vara minst lika bra
på att ge positiva inramningar till
tolkning av förlopp,
närmast en mästare
i att medvetet göra så,

vilket ofta skapar bättre situationer än eljest. Emellertid är
min radarpolares spontana emotioner titt som tätt
kraftigt mer (negativt) laddade än mina.
I detta fallet visade det sig snart
hur han i stunden tagit åt sig tvärtom av omdömet "skrämmande"
och därmed tyckte att jag förstärkte det negativa,
blev en lekboll för hennes test
genom min analys av vad hon kan ha observerat.
I själva verket upplevde jag det hela som positivt spännande
från början till slut,
en upplevelse som i sig
inte alls gör mig reaktivt kalibrerande,
ej heller direkt beroende av bekräftelse,
om än möjligen till en artist som söker sin publik.



909

Inga kommentarer: