23 februari 2009

FantasiRikt iFRågasättande FörvirRing

909


Har iakttagit under de improviserande teaterkursernas gång
hur jag oftast dras till att spela någon (eller flera) av följande roller:


1. FÖRVIRRADE ROLLER
ja, personer som helt enkelt inte vet vad de sysslar med,
eller som åtminstone ger det intrycket,
irrar omkring bland de andra rollfigurerna
kroppsligt och/eller psykiskt
o tvingar dem att reagera

2. IFRÅGASÄTTANDE ROLLER
besvärliga karaktärer som alstrar förvirring hos andra
genom omedelbar kritik,
auktoritär men ändå insinuerande snarare än rak

ofta i form av frågor eller motfrågor,
eller bara som en iakttagande tystnad
ofta med förväntan om att den andre oxå ska plocka fram något kritiskt
i gengäld
, vilket sällan sker

3. FANTASIRIKA ROLLER
i regel mycket mer klara, övertygade själar än de bägge föregående,
likt barn
små filosofersom bestämt lever i sitt verklighetsperspektiv,
hisnande naivt
men ändå så naturligt o därmed potentiellt tänkvärt...?


Hittar jag en roll som inrymmer alla tre karaktärsmönstren,
så borde det bli min roll...
...eller är det redan.
Har märkt hur jag ofta lockar fram spontana skratt genom mina roller
(snarare i det de säger än hur de rör sig o agerar)
kanhända för att det jag ger uttryck för är så oförutsägbart...?



909

Inga kommentarer: