3 december 2010

Kemiska Kärleksförklaringar (följande försöken)

010


Tändande Tenn



Tenn, min vän

du smälter lättare
för mig och jag för dig
än
någon annan metall jag känner



dina gluggförsedda tänder
är så elastiska
dina smidigt styva tungor
också fantastiska

i vårt saligaste saliv

Vill du vara min bortrövade drottningsylt
så blir jag din tennsoldat
löder min kolv
samman med dina kristalliska skrymslen

(gömmer vi oss för kolväten
mättade och glada)

för att föda den glödande människan
i Kina, Indonesien
eller Brasilien



Spänn av
och svalka dig sen
med några koppar koppar
medan jag låtsas suga i mig
essensen ur dina bröst
ja, liter efter liter
ur dessa Jupiters satelliter
som sedermera blivit av brons



Tenn, du är den enda
äkta 10-poängaren
som både kan vara nyfiken halvnaken teen
och ärbar fullfjädrad kvinna
i samma material

medan Magnesium alltför lätt antänds
som ett tomtebloss
(smygrökt)
varar din magnetism längre, blir du tänd utan att brinna
förlorar aldrig din fasta
självfullkomliga form
(skamlös)
tillräckligt stark för att låta sig formas


dina ben bildar legeringar
med dina klänningar
och earingar

ringer det tydligen i en
eller annan
antenn




och sen
min vän
när vi har undersökt alla gränser, tänjt på varenda spänn

stelnar du snabbt
till densamma igen









Jävla Kväve



Är det du
som försöker kväva mig
eller jag
som inte tar tillvara på syret
...?...
tydligen finns även du, Kväve
i luften vi andas




har länge velat vädra ut dig
men du är redan så jädrans luktlös

trots att du ingår i gödslet
Förklara om du kan hur det går ihop?!


har försökt tvätta bort dig
men du är redan så förbannat färglös

dessutom med i rengöringsmedlens föreningar
påstår de att du är
inte minst i Ammoniaken
det icke-amorösa fanstyget


Ändå skulle du aldrig
komma på tanken att förekomma i flytande form
än mindre frätande form
om du fick vara helt isolerad

men fastän du helst håller dig
för dig själv
så händer det att du hånglar
med typ Syre
och då blir ni lätt lustgas



med mig blir du bara gamla fotografier
av negativt slag
jAg är Silver
tillsammans blir vi nitrat
ett silversalt
som klumpigt klamrar sig fast
varhelst livets ljuspunkter må ha funnits
i andra folks foton
genom miljoner illusioner

och där vi är som svartast
ihoptrycktast, just där
blir den verkliga bilden som ljusast
skuggorna som glesast







Jävla Kväve
du är inte helig bara för att du bär atomnummer 7

och för att någon har gett dig ett svenskt namn
som du vanvördar genom att signera med N



jAg kanske älskar dig på nåt vis
som silverjoner gör
men knappast för
att du aldrig vill reagera
för att du sen visar dig ha reagerat
i alla fall
inte minst i Nitroglycerinet
som min vrede
inför dig inrymmer








Käraste Kisel


Käraste Kisel,

jag kisar
men ser dig ej


blott dina skimrande stenar
visar var stigen till sagan går

genom spegelskärvor
som jag vill kela med

i tjusigaste kemi
du sitter inbunden i

dina lerkärl som vi en gång i tiden
kissade i

dessa datorkretsar jag skulle kyssa
men inte visste hur man gör

Tji fick jag
ty till hälften är du heavy metal
och andra halvan känns skörare
kan jag bara gissa
varken is eller diesel



inom science fiction
är du ofta en källa till liv

just för att du är så lik
Kol i sina levande föreningar

skulle lätt kunnat uppnå dess organiska orgasmer
om du inte redan haft
så lösaktiga bindningar

kippar du
knappast efter andan

ty Syre sitter insytt
i dina kedjor
lyckas ej kila ut i blanka luften
eller in igen
för den varelse som skulle ha utandats
kiseldioxid
hade kanske spytt
sandklimpar
minst var kvarts minut


så kyss mig och kittla mig,
skönaste Kisel
innan vi blir kitt och gnejs och
tandagnissel









010

Inga kommentarer: