13 december 2010

Kemiska Kärleksförklaringar (ännu fler försök)

010

Aluminium min lilla Allsmäktiga


Aluminium

du finns i alla mina rum


starkare än ström men som en folie oändligt tunn

klär du kabinerna

in i minsta panel



skyddar du mitt rymdskepp

med dina sagolikt starka bindningsmönster


bär du hela raketens bränsle

med ditt minimum av muskelmassa




jag minns Alice från Underlandet

berggrunden varur Kalium

med hjälp av sin kanin Calin lyckades

locka fram ditt mysterium


visade dig vara Jordens nästan

allra vanligaste ämne, Aluminium



skulle dina användningsområden inte ha varit

så himla allomfattande

hade jag inbillat mig du är imaginär


samma nummer som Lucia har du

men smälter bara för stjärnorna

brinner aldrig upp








in genom skärmen till Indium


Indium
mitt senaste mysterium
det finns indicium
på att du är kusin till Aluminium

för du är väldigt lätt att älska

behöver bara föra mina fingrar över
mobilskärmen
så är det Dig i någon form
som jag smeker

eller leka med bilderna på datorn
så är det Dig i någon form
som di ömma ögonen mina
får kontakt med
fastän du är så sällsynt



inbillade mig naturligtvis
att ditt ursprung var indiskt
hur du lät några engelsmän älska dig
bjöd in dem på lite tea
men the var fel
ty det var tyskar som hittade dig
hemma hos sig

Emellertid om du inte
burit just ett indigo-glänsande plagg
mitt i allt lättsamt metallgrått
inunder all din genomskinlighet

hade man möjligen inte alls
upptäckt Dig
i zink, they think


för än så länge har ingen
levande organism velat ha dig
i sina organ
inte ens Pigs in Space
än mindre Mupparnas Monster
inför födoämnens balans annars hemskt indifferenta

så du får nöja dig, Indium
med att vistas i människans gränssnitt
dessa yttre elektroniska skal
som talar till våra inre rum



men en tindrande afton skall jag logga in
i dina atomer
å därpå finna mig redan ha klivit in
genom skärmen
för å hälsa på Dig i någon form
(måhända i sällskap med Palladium)

och vi skall innerligen
älska varandra i delirium
därinne i filmen












010

Inga kommentarer: