23 december 2010

Tellurium min oföreställbaraste Filur

ytterligare ett försök till Kemisk Kärleksförklaring



Tellurium
vad är du för en filur?!

ett instrument
som uppställer modeller över Tellus lutning
genom ett helt solsystem
i mitt sovrum


med din hybris av närmast molekulurliskt slag
är du ju tillika
ett simpelt grundämne
en orubblig kärna
med fem skal i omloppsbana
som om ens sex skulle vara något
för precis som för alla andra förblir ditt yttersta skal otillfredställt
väller dina kläder
elektroniskt omkring
som hos den struligaste centifug


högst eventuellt älskade sammelsurium
med inställsam blick
omförtrollar du de oföreställbaraste avstånd
lika klurigt som ett teleskop
eller telefon ifall du skulle få för dig
i luren här
to tell me hur tusan du gör
för att teleportera våra positioner


naturligtvis
jag har sett dig färga glas
som om du ruvade på särskilt hemliga finurligheter
där bakom
för att i nästa cell
låta miljövänliga solpaneler
skymma dina verkliga syften

men hur lättlurad tror du jag är?!
inte ens dina ledande legeringar är något mysterium

systemet visar redan
i rakt understigande led
hur du är medlem
av samma grupp som Syre, Svavel och Selen
som fritt cirkulerar
inom de mest kroppsintimaste sammanhang

däremot tycks du tro dig om
att ha avancerat ett trappsteg till T
och att likafullt ha likheter med teenie Tenn
upphettas på en gång
avkallnar på en gång
men om du tänder en gång till på Tenn
så funderar jag starkt på å leka med Selen
ta ett kosttillskott
mellan hennes lena ben
under vars snälla klänningsfållar
du väl vill lura
i ensamt majestät

har jag redan preparerat termometern
med din egen medicin
så får du känna sen i televisionen
hur det känns
att inte veta men ändå veta
vilka lurendrejerier du har för dig
för att inte tala om
vem som är man
eller kvinna i denna
alltför klurigt självbedrägliga karusell



kuriosa :

ditt atomnummer är 52
-hur skall man kunna tolka ut nånting ur det?!
varken pålitligt som 50
eller estetiskt som 55
ej heller svaret på livet, universum och allt som 42

fast det är sant
nu lurade du mig trots allt
sitter ju och ruvar på hela kortleken
din jäkulens joker
just en tilltalande dubbelhand
triumf på triumf
låter mig smeka dina URsköna handleder
klurar jag en tusendels minut
på att kasta ena esset
för du ger mig ju två par i hjärter hela natten
om än ofullständig straight flush när dagen klättrar in
jag som spräckte min stege
för din finurligaste skull
ack, nu har jag skuld
till oomkullrunkeliga Guld









010

Inga kommentarer: