24 januari 2009

OMEDELBAR KARMA

Detta skrivs egentligen en vecka senare, men förläggs hit, eftersom februari är reserverad för sceniska skisser.



Har jag märkt mycket konkret senaste veckan hur man får igen saker som man går miste om, eller rättare sagt ersätts med varianter av samma sak.

Ena kvällen fick jag 3 cl whiskey när jag sa jag skulle ha 1 cl. Bartendern kunde inte hälla tillbaka och jag iddes inte dividera om priset (var trots allt första gången det skedde). Andra kvällen, ombord på en helt annan bar, beställde jag samma sorts whiskey. Emellertid hade de blott en skvätt kvar som inte motsvarade hela mängden jag ville ha. Så då tyckte bartendern att jag lika gott kunde få hela skvätten gratis (var första gången det skedde).

På denna andra bar mötte jag tillika en teaterkurskamrat (har inte skett tidigare). Känns magiskt, emedan jag några dar före uteblev från terminens första lektion, där hon tydligen var med. Men det hade jag ingen aning om att hon skulle vara, ty terminen innan var hon bara med precis i början. Hennes klarögda ansikte kände jag igen mycket uppenbart, men mindes inte alls varifrån. Det var hon som fick upplysa mig om vilket sammanhang vi setts. Och nu kommer vi sammanstråla på måndag igen, efter en hel aftons lyckat barprat, som medfört vi känner varann minst lika bra som någon av de andra jag redan spelat många kvällar med. I höstas en gång var det liknande mönster, att jag på stan mötte en tjej från teaterkursen (enda gången någon därifrån) nåra dar efter min frånvaro. Bägge hade dessutom med sig en väninna som jag inte kände till innan.

Nå visst, då har jag ingalunda räknat med alla de tillfällen i livet då inga kompensationer eller särskilda samband alls har utspelat sig. Å andra sidan finns det flera åtskilligt särskildare samband som aldrig blivit berättade ombord på denna blogg.

Problemet är dock att man kan bli vansinnigt lat, när man märker hur sånt man skjuter upp löser sig så vackert ändå. I dagarna har det varit det en hel sådan kavalkad:

Boogie-woogie-provgångerna som jag aldrig hoppade på hittade de genast en ersättare för, och fick tillbaks kursavgiften trots att jag tog för givet att jag skulle betala. Hatt som jag inte hittat någon önskvärd på månader fanns plötsligt en för bara 129 spänn hos ZARA och minsann fler fynd än bara den. Växelvajern som hoppat ur led och föranledde mig i funderingar att äntligen skaffa ny cykel, placerade reparatören rätt på en sekund utan kostnad. Den beställda Wire 3:an som jag väntat i veckor att hämta från videobutiken fanns fortfarande osåld inne. Och planeringskalender som jag planerat att skaffa sedan -09 började (och som jag i princip slutade använda när jag slutade skolan för många år sen) upptäckte jag ju allesammans bara har utrymme från kl 8 till 19, medan mina planer oftast pågår betydligt senare och tidigare än så. Så jag får äran att rita en egen kalender (god eller dålig skörd?).



909

Inga kommentarer: