13 januari 2009

6 Basic Needs transformed into 7 Chakras

Based on Anthony Robbins system
which I'm just beginning to comprehend...

En hjälpmodell (eller stjälpmodell?) märker jag är att se de sex behoven som en trappa, som på ett ungefär liknar de sju universella chakrana:


CERTAINTY
corresponds to Base chakra
för grundtryggheten, för ritualen

VARIATION
corresponds to Sacred chakra
för spänningen o njutningen

SIGNIFICANCE
corresponds to Solar Plexus chakra
för självkänslan, för makten

CONNECTION
corresponds to Heart chakra and a bit more
för kärleken o gemenskapen, för kommunikationen

GROWTH
corresponds to rest of Throat chakra
+ up to 2/3 of 3:rd Eye chakra
för kreativ utveckling, nytänkande

CONTRIBUTION
corresponds to Crown chakra
för högre idéer, att ge utan beräkning, samhörighet på överpersonliga plan






"Generellt sett har varje person två behov som han alltid prioriterar mest. Här gäller det att titta på personens handlingar, inte vad han säger."

Enligt följande ordning tror jag att jag i grunden värderar mina behov:

Connection (love)
Variation (uncertainty)
Contribution (giving to others)
Significance (yourself meaning something)
Certainty (safety)
Growth (learning, development)

...fastän de sista upplever jag redan att jag får så mycket av, genom andra (nästan för mycket för att hinna förvalta). Så så länge det är så, och jag inte oroar mig för att det skall sluta vara så, då behöver jag liksom inte prioritera dessa lika högt som dem jag verkligen vill komma någon vart med. Så frågan är fortfarande vilka som är ens mest egentliga behov...?


¤
¤¤

Inga kommentarer: