14 januari 2009

halva första månaden snart förbi {jag i yoghurt}

...drygt fyra månader sedan jag klippte kronchakrat och tänker varje kväll på att göra något spännande åt saken nästa dag, likaså Hatt, nå vad jag verkligen tagit kontakt med är vedisk astrologi, genom Johanson, Andau m fl, mitt universums planeter förskjuts närapå ett helt tecken "bakåt", medan relationerna förblir desamma; fått äran att spöka runt på vikariat-distriktet precis nedanför skogen där jag upptäckte Peter Van Der Graafs bläckfiskar. Planerar skaffa en planeringskalender, i så fall den första jag försökt använda på 8 år, för att inte längre utantill behöva minnas allt som ännu inte hänt....... Mitt behov av att skriva ned allt i efterhand eller medan det pågår, kunde i viss utsträckning ersättas av att anteckna det på förhand. Det går så få föreställningar nu, nu när man har tid för att kurser ingalunda startat ännu, anmält mig till drama steg 3 samt TeaterTextTolkar-, går på kvällsöppna vernissage istället å nosat på trakterna kring Victoriagatan, ställen såsom Inferno, The Queen och Skål, så tunt om personer ena torsda-fredan och så trångt med personer andra torsda-fredan, ser ingen logik, lärde oss jag o Hay Wolf inte minst hur man kan (eller tvingas, eller skall vilja vilja) prata med avsevärt starkare och mörkare röst än jag trott utan att fördenskull (dessbättre eller dessvärre??) dra till sig uppmärksamhet, men sen så hörde han bättre med öronproppar än förutan både sin egen röst o andras; gränsen mellan vad som känns genuint roligt och vad som upplevs som oönskvärda utmaningar oscillerar hela tiden, i takt med hur man lyckas motivera sig att handla, ingen regelbunden joggning påbörjad ännu... Emellertid återgått från åren med chokladblandad fil till tidigare år med yoghurt (nå, Yoggi, favoritsmak äpple/kanel), inte minst med jordnötter irörda (särskilt i skogsbärs), förutom vanliga havre förstås o diverse frön, för övrigt svagdricka och cognac på varje ställe, som inte är samma sak som brandy. Vidare Ayur-Veda, vidare inringning av de tre doshorna, just nu tror jag att jag
i fysisk bemärkelse har mest av Pitta (eld)
i emotionell bemärkelse har mest av Vata (vind, rymd)
i mental bemärkelse har mest av Kapha (jord o fukt)
medan på det totalaste sett VATA genomsyrar denna karaktär rikligast. Varje dosha har tydligen varsin fyratimmarsperiod, en under "dagen" o en under "natten" men Om jag skulle följa rytm-råden i Maivor Stigengreens skrift skulle jag emellertid behöva ändra ordningen på de allra flesta aktiviteter i min dygnrytm för att må bra, vilket jag omöjligen tänker göra.



789
987

Inga kommentarer: