13 september 2008

Plus eller minus med PARisResan

777777



Det levande lugnet uppe bland Montmartre's gränder, som blir en 'romantiskt' inbjudande kontrast mot den bullriga boulevarden där man måste värja sig för att ej bli indragen av påflugna algeriska garderobiärer på något 'erotiskt' ställe, vars kabarédans jag ännu inte vet om jag hade fått ut mer av än Moulin Rouge's klassiska varité som vi faktiskt betalade för att sitta i det bubblande folkhavet och förtjusas av.

Serier av surreella teckningar av Salvador Dalí inne på Espace Montmartre som ligger på Rue Poulbot, en gränd uppkallad efter en av områdets målare som jag samma afton upptäckte inne på martyrkullens egna muséum, följt av den enda inhemska damen jag tog medvetna porträtt med. Ångrar en smula att jag aldrig lät mig avtecknas av någon förmåga däruppe, och att ett galleri ala Bateau Lavoir syntes mig för ensligt för att våga mig in och riskera att prata ingen franska med innehavaren.

Vällättklätt vackra koreanskor o dyl inne på la Louvre, ja, turistansamlingar som stod och smälte in förunderligt fint med renässanskonsten, medan mitt kamerabatteri redan var helt urladdat efter första stadsbussrundturen, så fick nöja mig med att försöka iaktta tavlorna 'med bara ögonen' och inte tappa bort gruppen (Mona Lisa passerade vi på typ sju sekunder), så fick förmodligen mer ut av salsmiljöerna än själva målningarna.

Insåg sista aftonen i Paris, olidligt sent på resan, att man kan filma med kameran. Så jag gjorde några stapplande försök att gå med den hängande på magen, så det inte skulle märkas för tydligt hur jag oavbrutet kikade på folket genom linsen, vilket jag ju därmed inte gjorde. Hälften av det jag avsåg komma med kom hursomhelst med, så med lite mer praktisk övning eller mod att stå för mina uppenbara intentioner kommer jag förmodligen börja göra kortfilmer under hösten.......?

7
7
7
7
7
7
7

Inga kommentarer: