26 mars 2008

oRolig

¤¤
¤¤


Det roligaste med den här boken är att den inte alls är rolig. Det roliga är att jag vet att det är så, men ändå envisas med att skriva som om den vore rolig. Då blir den förr eller senare väldigt rolig. All humor handlar om att ställa sig en liten bit utanför. Ja, sånt här skall man i själva verket aldrig försöka förklara, för då förlorar man hela meningen. Det vet vi redan. Absurt nog gör jag det i alla fall, bara för att det känns roligare då. Eljest ligger återkommande dygn en sjuhelsickes oro i att sprida ut alla mina iakttagelser i världen på häringa viset. Det. Förmodligen bidrar det till min sömnlöshet. I synnerhet eftersom jag misstänker att jag saknar verklighetsnära aningar om huruvida världen hänger med i min fantasi eller ingalunda. Emellertid vägrar jag se mig som sjuk, och därför är jag relativt frisk.



¤¤¤
¤¤¤

Inga kommentarer: