9 juli 2009

sönderTRollade Cirkusens Reinkarnerade TeateR

313



På poeter.se har trolltornstrappan precis fått upptrollade ett "teatralt pekoral" samt en smärre "filmnovell" på officiella framsidorna, för en stund genom P som håller i spakarna nu.


Reinkarnerad teater (från i försomras):


som vi kom en främmande försommar
genom gryningen nästan ända fram
till den ödelagda cirkusen
där min filminspelning ur kameran ryckts
och fått spela mot solens verklighet

våra blickars vita akrobater
hur de klättrar fokuserat över scenen nu
i en återuppståndbar teater
mitt i marmor och stenkross i jakt
på din sönderrivna lindansardräkt

in bland gräsgråtna snårrosors dolda publik
du som trodde hon uppträtt sin sista pjäs
se nu krälar du ännu ett stycke natur
tills att trollkarlen rest hennes skärvor till dans
och vi skrattar av sol som om regnbågen fanns



...fick mig att återplocka fram följande fem somrar gamla frö (där Jui fick välja fram vardera rad bland mina förslag) numera döpt till Söndertrollad Cirkusartist:



som vi kom till den ödelagda cirkusen en främmande försommar

dina blickars akrobater klättrade i buskarna omkring

i jakt på din sönderrivna lindansardräkt

men jag gömde den i prinsessans puderdosa

och förtrollade ditt paraply till en förflugen fjäril

som försvann med hela dig upp i himlavalvet

medan solskenet sällan blev sig likt under regnbågen igen






313

Inga kommentarer: