13 oktober 2009

Svävande Träd (en HalvFärdigFormad Karaktär)

313

Vid kommande tillfälle på teaterkursen ska vi komma som varsin "färdigformad karaktär", i scenkostym och allt, beredda att reagera på vilka uppgifter somhelst utifrån just den karaktär vi valt. Så vi måste bestämma hur den är, ja, var och en varsin. Och sen ska vi använda samma karaktär i intimare grupparbete gången därpå. Varken bör eller kommer att ligga alltför långt ifrån mig själv :-)

Här som jag hittills format honom:

yrke
har egentligen inget,
men inbillar sig han är professor /forskare /upptäcktsresande /detektiv (eller rentav trollkarl)

ålder
glidande åt såväl barnslig som åldersstigen,
fast rent faktiskt är han nog mellan 40-50

civilstånd
ungkarl

namn
presenterar sig med efternamn, Grenström

element
Flygande Träd (jord med luftvatten i = dimma)

kroppsspråk
vacklande, försöker hålla Rötterna i golvet, men svävar iväg titt som tätt
Blir en hel del fram till och bort från personer...

ticks
spänner o spretar med händerna/armarna i plötsliga positioner, en sorts skiftande kramp
Samt fler som våra magistrar får iaktta ;-)

röstklang /dialekt
min egen tror jag...

kostym o utseende
antingen blir det likt alvkung Oberon som jag redan spelat i väst o mossgrön hatt
eller en mer svart kavajklädd herre med scarf


hans sju uppenbaraste "egenskaper":

1. letar hela tiden efter något eller någon

2. ömsom smart o skärpt, ömsom glömsk o tankspridd

3. självsäker karisma som vänds i oro

4. lindrig form av förföljelsemani

5. emellanåt rolig, cool, förtroendeingivande

6. börjar prata livligt men tystnar tvärt mitt i...

7. mystisk


Vilka sidor av Grenström som framträder beror förstås en hel del på vilka karaktärer han möter...



313

Inga kommentarer: