21 oktober 2010

Efter Första Halvan av BERGTAGEN

010

Har nu tagit mig igenom första halvan av Bergtagen av Thomas Mann. Innebär drygt 400 sidor, om än bara en gång än sålänge.

Mot slutet, före andra delen börjar, finns ett längre parti på franska språket, mitt i tyska kontexten uppe i den schweiziska kurorten. Det är madame Chauchat som äntligen samtalar med huvudpersonen, medan han äntligen försöker samtala med henne.

Och när jag tjuvlyssnar så inser mitt hjärta naturligtvis återigen att det är fransk kultur som jag bäst viger mitt liv åt (eller varför inte dess relation till någonting tyskt, eller afrikanskt, eller amerikanskt, eller...)


De karaktärer ur boken som tycks mig mest intressanta att följa såhär långt äro i rangordning:


1. Claudia Chauchat
(egentligen ryska, men förande sig som fransyska)

2. Hans Castorp
(huvudperson, "på besök" hos sin kusin i kurorten)

3. Settembrini
(intellektuell humanist,
förefaller mig snarare skojfrisk än som han beskrivs allvarsam)

4. Doktor Krokowski
(föreläser om sambanden mellan kärlek och sjukdom)

5. Fru Stöhr
(dum)

6. Marusja
(åtminstone kusinens dragning till henne, parallellt med Hans egen till Chauchat)


7. "Tous-les-deux"
(smyger omkring utan att säga mycket annat)


8. hovrådet Behrens
(överläkare)

9. Hermine Kleefeld
(som kan vissla med pneumo-thorax)

10. Doktor Bluhmenkohl

11. Joachim Ziemssen
(kusin till huvudpersonen Hans, redan patient)

12. Herr Albin
(skulle kunna bli alltför farlig)

13. Pribislav Hippe
(skolkamrat som Hans lånade penna av, Retroaktiv)





010

Inga kommentarer: