30 mars 2009

Cornelis Sista NARRgnista {mina 33 favoritTRoll}

909


En vårgryning måste det ha varit, när jag som fem-o-ett-halvt-åring steg upp ovanligt tidigt ur sängen, förmodligen en söndag, och naturligtvis utforskade djupare i pappas o mammas kassett-arkiv, där somligt tillhörde min dagmamma eller hennes man. Där fanns en avspelning av en inspelning med Snoddas, som jag strax kunde halvt utantill och är internt berömd för mina pojkivriga tolkningar av.

Emellertid fanns där ju lite till, i slutet på samma bandsida, efter det att "då var det som hade nån öppnat en dörr till en värld i ej anat förut"... (som en ofantlig överraskning att det inte alls var slut!!!) ...intet mindre än fyra små verk av Vreeswijk, bl a Grimasch om Morgonen (varför heter den inte Grimas i Gryningen?).


Såhär i efterhand vill jag minnas huru dessa egentligen satte sig djupare in än Snoddas, som ju mer eller mindre marionettiserades att gestalta kända källor. Åtminstone har jag kommit att återvända till Cornelis, sisådär vart femte-sjätte år ungefär, allt tändare för varje gång. Just nu upptäcker jag på riktigt Narrgnistor och Transkriptioner (tillkommen vid tiden för min födelse), som ser ut att redan vara min albummässiga favorit av denne poet, som även själv lovordade dess särskilda musikklimat.

För varje återkomst framkommer nya telegram att lyssna till (eller "för" som det heter när Cornelis sänder telegram ;-)), och pusslet blir lite mer komplett. Snart har jag hört vartenda vykort, men åtskilliga återstår än... (Ty Cornelis besitter tillråge tendensen att innehålla oräkneligt rikare anspelningar än vad som ryms i mitt närvarande långtidsminne, eller ingalunda långsträckta närminne. Så måste ideligen repetera vilka strofer som egentligen hör hemma i vilken hommage.) ...Nå, det hela blir nog färdigt nästa period :-) Skönt i alla fall att det rör sig om en någorlunda begränsad mängd ballader, till skillnad från alla levande odödliga som man inte vet var de kommer sluta.......

En fin sammanställning som jag hade diskografisk glädjenytta av finns på:
http://cornelis.just.nu/

Min smak har knappt alls ändrats sen förra omgången våren 2003, då jag jag blandade band till Anna med honom på, och lät kameran upptäcka Sara o Sanna m fl av de allra vackraste. Blott i det att jag förstår vissa visor lite bättre ligger förändringen.
Slår mig hur jag uppskattar hans (natur)romantiska ihopkok starkare än hans samhällssatiriska iakttagelser, men det gäller ju å andra sidan nästan alltid vem jag än lyssnar på. Nånstans däremellan hamnar de roligare personporträtten. Hursomhaver inser jag som vanligt huru jag gillar allra bäst flera stycken som få andra favoriserar, och att vice versa jag nonchalerar vissa visor som hålls som guldgods.

Så nu vill jag lista upp dessa som berör mina känslor och/eller tankar starkast. Först ämnade jag göra det genom att samsymbolisera dem med stora arkanans arketypiska kort. Emedan holländaren inte trodde dock på Horoskopvisans råd, så trodde han förmodligen ingalunda heller på användbarheten hos tarot. Så nu får han sina narrgnistor framgrimascherade
i form av VAR jag helst vill ha visorna, vilket i viss mån fångar deras atmosfär. Nummerordningen speglar i stort sett mina förälskelser:



1. i sängen
Grimasch om Morgonen
(...men det kan du inte höra.
Du ligger utan blus och kjol
med läpparna mot mitt öra)


2. i spegeln
För Gröna Felicia
(som när du kammar håret, snåret...
...så dansar min själ jämväl)


3. i trädet
Fåglar (som är sorgsna odlar skägg)
[oxå Björn J:son Lindh ligger bakom denna
precis som flera andra arrangemang]


4. i sagoboken
SolGnuttan och Trollet
[original Reino Helismaa]


5. i solstrimman
Jag Minns Dig Amanda
[sjunger Victor Jara]


6. på lekskolegården
Esmeralda
(falske dam
Stick du o göm dig, puss o kram!!)


7. på skeppskajen
Till Bacchus på Bellmans Vis
(nymfer badar nakna)


8. på cykelturen
Linnea i Galopp (som blomman bär ett bi)
och/eller
Linneas MorgonPsalm (jag trollar dig...)


9. ingenstans
(Hon är så FRI) Helena
[Zimmermann - Forssell]


10. i dörröppningen
Luchin
(har en boll gjord av trasor...
Hästen står och tittar på
...barn som äter jord och maskar)
[sjunger Victor Jara]


11. i skafferiet
Ofelia Plockar Krasse
(Vad har du i din kasse?
en skopa kallsvett
och fyra meter näver att svepa dig i...
"Nu dör jag för att Hamlet har stulit min gitarr!"
hans moder är en harpa
.......och slut är hennes visa som ingen har förstått.)


12. bakom drapperiet
I Väntan på Pierrot
(hans alabastermask har gått i kras)


13. i källartrappan
Ballad om ett Munspel ["farfars fanfar"]
(...tills duvorna på taket fick öronkatarr)


14. i fotoalbumet
(Felicia Försvann) Felicia, Adjö!


15. i fjärran land
Sambaliten
[Atahualpa Yupanki]


16. på dansbanan
Deirdres Samba
(det är förbjudet, jovisst
men hotell är så väldigt trist)


17. längs stranden
Balladen om Herr Fredrik Åkare och Den Söta Fröken Cecilia Lind
[särskilt som duett med Pernilla W par example]


18. i likörglaset
[Hommage] En Visa till Veronica
(...vi dansar väl på...
med min mun mot ditt söta öra)


19. i kavajfickan
Till Linnea via Leonard Cohen
(var först Till Gunnel)


20. på grammofonen
Felicia Pratar...
(för mycket, det ljuvliga stycket)
[med en "naj-raj-naj"-vals-coda ännu skönare än Turistens Klagan]


21. i promenadskon
Första Vackra Dan i Maj
(grabben din och du)


22. i varuhuset
Mannen som Älskade Träd no 1


23. på blomsterängen
DubbelQuatrin om Tennis
(Hon säger "Kom nära nät!")


24. i ringleken
Varken Det Ena Eller Andra
(Vem är du då? Hej hej!!
varken Polare eller Tjej)
[sjunger Victor Jara]


25. i fantasin
Transkription för Sören Kierkegaard
(lät henne lugnt gå bort
där jag i gräset låg)


26. därinuti
Pastoral Under ett KastanjeTräd
(min Iris låg i tårar...
Kan det vara djuret Kurr?
...kryper under kjorteln kring)


27. på semestern
(båt)Blues för Inga-Maj
(Du får paddla, jag får ösa
Vakterna blir arbetslösa)


28. i gränden
Blues för Jacques Brel
(...fladdrar horornas trosor på slaka klädesstreck
...som en snurra som snurrar och sen aldrig rör sig mer)


29. i byrålådan
Ett Gammalt BergTroll
[Gustav Fröding - Georg Wadenius]


30. på sjukhuset
Lasse Liten Blues
(men tror'om det så tror'om fel
för Lasse är faktiskt död)


31. på bergstoppen
Manifest
(sånger som har någon mening är alltid nya sånger)
[sjunger Victor Jara]


32. i hammocken
En Sång om GammelFjärden (sista inspelningen)


33. på min gravsten
Fredrik Åkares MorgonPsalm (strö granris vid min port)
[helst i LeMarcs tolkning]



00. i självaste narrgnistan
Personliga Person
(står i telefonkatalogen
och om du de rätta siffrorna slår
så svarar han glad i hågen
"Javisst finns det många personer, men
personliga Person finns det bara en.")



909

Inga kommentarer: