27 augusti 2009

ibland i skenet

313


ibland i skenet I


ibland när jag går förbi
ett främmande fönster
och minns en glimt
av hur det faktiskt ser ut
därinne, att någon finns
som lever sitt liv
i just det rummet, inuti
det skenet, ett liv
som jag inte känner till
eller bara glömt, ja,
då känns det som jag just
har kommit hit
in i det där rummet,
landat på den här planeten,
rest bort från mitt förra liv
och är på väg att bosätta
mig i den nya staden
ännu en gång




ibland i skenet II


ibland när vi suttit och samtalat längre än på mycket längre
när lampskenet tér sig så gåtfullt
därsom sinnena nått sin yttersta närvaro
medan tankarna ännu tvekar
mellan sommarsmärta och höstglädje
i strimman där inser vi
irrande klart
hur vi missat halva livet
fast vi likafullt håller varenda möjlighet
i mina och i dina domnade händer
för livet ska börja nu







909

1 kommentar:

Anonym sa...

meget interessant, tak