11 november 2010

Lag KAOS o Lag KOSMOS i Universums Spegelvända Dokusåpa

eller expedition LOS SUIRIS, som blivit såpass många så man delat upp sig på två lag

nu med 10 deltagare




LAG KOSMOS


kattUgglan


Roll : Lagkaptén för Kosmos

Ålder : i mina klokaste, klaraste ljusår

Mål : Sirius, en ny sol för oss

Hemmahimlakropp : Solen

Om Laget : Vi samarbetar med universum




kamelen


Roll : håller planeter o kometer rullande, dragningskraft

Ålder : nästan lika oändlig som de äldsta oändligheterna

Mål : fram samt åter genom timglasets nålsöga

Hemmahimlakropp : månen

Om Laget : kosmos föregår förevigt kaos, så vi har redan vunnit




kaninen


Roll : söker riktiga ljus och skaffar månskuggor här o var

Ålder : 1 år, snart 2

Mål : 2 år, kanske 3

Hemmahimlakropp : Jorden

Om Laget : Jag tycker det känns hyfsat




sjöStjärnan


Roll : vet inte, lär vara vacker

Ålder : beror på närifrån man mäter...

Mål : Vart då?

Hemmahimlakropp : Venus

Om Laget : Vi kan visst bra, det vill vi nog!




myran


Roll : styr alla knappar på skeppet, kopplar kablar o dyl

Ålder : fyra säsonger hos Hästnebulosan, fem årstider i yttre rymden

Mål : lyfta pyramiderna tillbaka till byggmästarna

Hemmahimlakropp : Saturnus

Om Laget : bättre organiserade än det andra laget är vi







LAG KAOS


fladderMusen (före detta Råttan)


Roll : Kaos lagkaptén

Ålder : 7 2/3 varv kring Sirius

Mål : förvandla den här rymdsåpan till nåt helt annat

Hemmahimlakropp : Merkurius + Uranus

Om Laget : vi är perfekt osammansvetsade, svåremotståndligt halvsympatiska




BläckFisken


Roll : Soldat och Pirat

Ålder : Vilken av dem?

Mål : Bryta ner den åttafaldiga vägen till många enfaldiga

Hemmahimlakropp : Pluto

Om Laget : Det finns dolda resurser bland oss




TrollSländan


Roll : lindar lätt de andra runt min kropp, fängslande flykt

Ålder : 13 timmar

Mål : sjunka högre ner och stiga djupare upp

Hemmahimlakropp : Neptunus

Om Laget : Älsklingar!




ELEFANTEN


Roll : EGENTLIGEN ÄR JAG SNÄLLER, HAR EN DEL STYRKA OCH ENVISHET OCH SÅNT, FAST HAR SÄKERT HAMNAT I RÄTTA LAGET I ALLA FALL

Ålder : 45 FYLLER SNART 44 VILL JAG MINNAS

Mål : HADE SETT FRAM MOT MASSA MÅNAR, MEN NU BLIR DET NÅT LÄNGRE BORT

Hemmahimlakropp : JUPITER

Om Laget : VI ÄR STÖRST I VÄRLDEN




Ormen


Roll : Kaosets Kosmos

Ålder : lika gammal som Gud

Mål : svart hål

Hemmahimlakropp : Mars

Om Laget : Medlet










nu med 11 deltagare




LAG KOSMOS


kamelen

HÅLLER HUS
i parallell bana med världens hottaste, coolaste komet

UPPTÄCKT NYSS
elbolaget har slutat sända elen till skeppet, så vi kan behöva kometens glöd

ÅTGÄRD
bet av och svalde dess is-svans, försöker nu tina upp pucklarna, så även vätskan kan komma oss tillgodo



kattUgglan

HÅLLER HUS
i tjugonionde volymen av Nebulosans Guide till Gud

UPPTÄCKT NYSS
vi är figurer i en fabel påhittad av människovarelser

ÅTGÄRD
pluggar vidare



kaninen

Nej, jag är inte lagkapténen, men kattUgglan har ohyggligt mycket att göra i biblioteket, så jag fick skriva huvudrapporten istället. Vi kosmosare befinner oss själva kvar i moderskeppet. Kaosarna har begett sig ut i spridda omloppsbanor. Egentligen är vi minst lika många som i andra laget nu, för jag väntar ungar. De säger det blir jordens första barn att födas i rymden, fast vi är ju inte längre jordbor. För i den här dokusåpan får tydligen ingen återvända. Så vi måste hitta nya cirkulationer kring Sirius, kalla den sol eller ej. Hör frekvenserna från fladdermusen fylla våra fiender med den tredje fiktionen efter den fjärde. Rätt vad det är dyker de tillbaka på oss. Annars tycker jag mina vänner kan få tala för sig själva.



myran

HÅLLER HUS
i maskinrumsutrymmena på undre däck

UPPTÄCKT NYSS
liv-svävarna är lossade och de flesta syrgastuberna bortforslade

ÅTGÄRD
röstar för att få in en växt snarare än djur till nästa omgång



sjöStjärnan

HÅLLER HUS
i ett nystartat akvarium bland ettor o nollor (inuti centraldatorn)

UPPTÄCKT NYSS
har en mun mitt på undersidan kroppen (vilket skulle vara orsaken till att jag ätit upp två av mina sju heliga lemmar)

ÅTGÄRD
man har placerat mig i ett informationsrikt akvarium (se ovan)







LAG KAOS


BläckFisken

HÅLLER HUS
roterandes runt moderfarkosten, fastsugen i digitala gluggar och portar

UPPTÄCKT NYSS
deras sjöstjärna smakade delikat

ÅTGÄRD
lurat dit en sjöhäst istället och åter proppat igen brandväggarna



flygEkorren

HÅLLER HUS
på en främmande planet i skuggan av Sirius (tredje banan invändigt)

UPPTÄCKT NYSS
marsipan-granarna är tacksamma att avge sina mandelskott

ÅTGÄRD
samlat 11,9 liter som jag hoppas kunna låta bli att återföra till kompanjonerna (gömt på någon måne)



fladderMusen

Såsom lagkaptén för KAOS förväntas jag nu sammanställa situationen. Hänger upp & ner över manöverpanelen och ser en halv måne gå istället för komma (det känns lovande). Har lyckats avstyra tills vidare kontakt med moderskeppet.

Mina lagmedlemmar får endast färdigtryckta formulär att fylla i ett par rader på. Befarar reglerna är likadana för det kosmiska laget. Och i det här fallet tänker vi faktiskt följa formen, för nästan ingen bland oss vill sätta fyr på universum före större dramatik är i sikte att vinnas. En mer universell splittring är våra giftiga drifters mål, en alternativ Bigger Bang.

Emellertid den duktiga elefanten håller på och sopar ihop himlakroppar, som om det vore för sammanhållningens skull. Funderar på att peta över honom (eller om det är henne) till motståndarlaget. Vi siktar i viss mån mot det gränslösa. Är förstås först med att plocka in en (sjätte) deltagare mer än andra laget har (fem), så att jämt blir udda. Ty allt skall förbli en kamp om att utjämna.

Sedermera tog jag hit min kusin ekorren som också kan flyga, ifall rymdskeppet skulle krascha. Vi härstammar båda från lika olikartade människostäder, just där skogsbrynet tar vid. Själv var jag kyrkråtta, ända tills man snodde någon ängels vingar åt mig. Flygekorren lade beslag på allt mellan himmel och jord, men fick ingen tid över att gnaga på det. Bestämde sig då för att uppsöka de eviga rymderna. Alltmedan jag i ynglingadomen överföll hela planeter närhelst de låg och sov.

Det var ett ensamt jobb. Så numera uppskattar jag föreningen med dessa oeniga pirater, särskilt bläckfisken som besitter uppemot tio viljor, åtminstone åtta. Och trollsländan är skön att försöka ha svävande älskog med. Vi må utsläcka både varandra och de andra, tills vi tänder oss på nytt.



Ormen

HÅLLER HUS
kring o i ett hemligt träd på jordklotet

UPPTÄCKT NYSS
ingen vet om att hela virtuella dokumentären utspelar sig härhemma

ÅTGÄRD
åt upp en vanlig mus och ett par ekorrar som inte ens är med i programmet



ELEFANTEN

håller hus
ALLRA LÄNGST BORT I UNIVERSUM

upptäckt nyss
DET GÅR ENKLARE ATT PRESSA IHOP ALLT HÄR UTIFRÅN

åtgärd
KOMPRIMERAR SOM SAGT HELA VÄRLDEN INFÖR NÄSTA BIGGA BANG



TrollSländan

HÅLLER HUS
på ett helt annat ställe som de inte ens kan föreställa sig

UPPTÄCKT NYSS
maskhål funkar fruktansvärt bra även utanför fantasin

ÅTGÄRD
svävar runt här sålänge det är vackrare än rum o tid










010

Inga kommentarer: