17 maj 2010

Scalinata di Spagna e Io a diTrevi









Vid spanska trappan "försvann jag" från mitt resesällskap. Missförstod alldeles guidens instruktioner om återsamlingspunkten, så fick ta tunnelbana o buss på egen hand tillbaka till hotellet. Emellertid rent trolltygsmässigt kanske jag har en intim relation till det spanska - Spanien bytte ju skepnad precis när jag föddes i november -75. Franco dog dagen efter jag kom ut. Genast blev det tydligen ny författning, så mitt o Spanines moderna horoskop är påtagligt lika. Försvinnandet kanske var en lönngång i tidrummet dit ;-)

Vidare påstås det att den är Europas längsta trappa. Jag bara skrattar. Har gått i minst tretton trappor som är längre... och har inte varit utanför Europa ännu. Räknar man dessutom Eiffeltornet o dyl som en enda trappa, så blir det betydligt fler.
Däremot kan det vara en av de bredaste, det verkar vara riktigt. Såvitt man räknar bort alla kyrktrappor...








Inga kommentarer: