16 maj 2010

Hur Stora De Största Städerna Egentligen Är

101


För första gången i livet kikar jag på en lista över hur STORA världens storstäder egentligen är, ja, hur många människor som bor där.

http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4der_i_v%C3%A4rlden_i_storleksordning

Att Tokyo har flest anade jag, men inte att man är tio miljoner fler än tvåan, som i sin tur jag aldrig hade gissat är Jakarta i/på Indonesien! Att ännu en asiatisk ligger trea, Seoul, förundrade mig också.

Och hur London inrymmer hela 14 miljoner övergår alla mina förutfattade (eller obefintliga) begrepp. Dessutom att där bor fler än fyra gånger fler än i britternas näst största Birmingham - en stad som jag knappt kände till men som låter mer lockande ju mer jag läser om den!!

Paris är uppenbarligen det största jag har befunnit mig i, ligger på 20:e plats med 11 miljoner. Och det gick ju utan att drunkna i folk, trafik eller förvilla sig alldeles på de egna strövtågen. Så möjligen klarar mina sinnen av att besöka varenda världsjätte :-) Beror visserligen på hur tätt de bor och hur allt är ordnat.

Samtidigt tycker jag Stockholm känns på tok för stort att vistas längre stunder i, trots att där bara finns tio gånger så få som i Europas största. Och Rom kändes likadant - jag höll på att få torgskräck som jag nästan aldrig får, samt cellskräck där det var som mest folk.

Italien lyser annars med sin frånvaro ända till 90-stråket där både Rom och Milano figurerar. Då har flera spanska och tyska (forna östtyska) redan hunnit inta arénan.


Läser man listan tillräckligt långt, får man snart bekräftat att Indien, Kina, USA och Brasilien står för mängder med folkrika städer, varav flera jag aldrig hört namnet på ens. Bortsett från egyptiska är det ganska få afrikanska städer med. Vad jag föga anade är att bara en tiondel är européiska bland de hundra största.

Sedan skulle jag vilja att listan hade fortsatt med många miljoner städer till, ner till minsta by. Men det finns väl dylika sammanställningar någon annan stans...




101

Inga kommentarer: